
Kronejuling for lastebilimportørene
Lav oljepris og en elendig krone kan gi dyrere lastebiler.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den norske kronen er nærmest i fritt fall mot andre valutaer. Hovedårsaken er lav oljepris som igjen skyldes markedsuro med en rekke bakenforliggende drivere.
Siden sommeren 2014 og frem til i dag, har euroen gått opp fra 8,3 til 9,5 mot den norske kronen. Det er en stigning på 14,5%.
Dollaren er ikke like relevant for norske lastebilimportører, men vi tar den med likevel: Siden juli 2014 har den amerikanske valutaen gått opp fra 6,1 til 8,33 mot den norske kronen. Med andre tall; pluss 36%!
- Med den valutakursen vi opplever nå, er det åpenbart at en prisøkning vil bli uunngåelig etterhvert. Foreløpig avventer vi og vurderer situasjonen, for å se om valutaen stabiliserer seg noe, sier direktør for nyttekjøretøy i Mercedes-Benz Norge, Per Ragnar Johansen.

- Krevende situasjon
Adm. direktør Kai V. Abrahamsen i DAF-importør Autonor vurderer situasjonen som «krevende»:
- Valutasituasjonen er uten tvil krevende, med store svingninger. Vi tror kronen vil holde seg svak i et lengre perspektiv mot et «normalt» 8,00-nivå, sier han og fortsetter resonnementet:
- Nivået på NOK mot euro innebærer at prisene i tiden framover vil måtte reguleres, i likhet med alle andre varer som importeres fra eurosonen.
SEK nærmer seg

Også svenskekronen «spiser seg innpå»: I nevnte periode har det blitt dyrere «over kjølen» og SEK har beveget seg fra 90 til 98 mot NOK (8,8% opp).
Adm. direktør Erik Engelien i Volvo Trucks Norge ser an utviklingen:
- En stor endring av valutasituasjon over tid, vil kunne påvirke prissetting av lastebiler, på samme vis som for mange andre bransjer. Vi er samtidig i en situasjon der prisene ikke justeres fra dag til dag, men vi ser an utviklingen over litt tid.
For tidlig
Så langt er registreringstallene for lastebiler ned fire prosent, og de norske importørene skal etterhvert forhandle med fabrikkene om neste års volum.

- Blir det høyere lastebilpriser i 2016, Engelien?
- En normal prisjustering foregår gjerne en gang årlig, og da gjerne ved årsskiftet. Noen ekstraordinær prisstigning grunnet valutasituasjon planlegges dog ikke nå.
Johansen i Mercedes-Benz mener det er for tidlig å si noe om neste års lastebilpriser:
- Våre prognoser for 2015 er så langt uendret. Det er for tidlig å spekulere i neste års marked, spesielt med alle faktorene som i øyeblikket er noe ustabile.
DAF-Abrahamsen vil heller ikke spekulere i 2016-prisene, men er fornøyd med utsiktene:
- Vi trodde nedgangen for dette året ville vært større enn 4%, men har med glede sett at markedet har utviklet seg i mer positiv retning enn forventet. For 2016 tror vi på en moderat nedgang i lastebilmarkedet.
Kilder: Norges Bank (valutakurser), Opplysningsrådet for veitrafikken (lastebilmarkedet).
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS