Problemer med transportbånd i tunnel
Under byggingen av Ryfylketunnelen brukes transportbånd for å få ut massene fra tunneldrivingen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Marti IAV Solbakk bygger halve Ryfylketunnelen og er den eneste entreprenøren i landet som bruker transportbånd for å få massene ut av tunnelen. Vanligvis brukes det dumpere og lastebiler til dette arbeidet i Norge.
- Vi produserer transportbåndene i datterselskapet Marti Technik som planlegger og produserer transportbånd til de tunnelkontraktene der det er aktuelt. Kontrakten på Ryfylketunnelen er åtte kilometer tunnel med en stigning på sju prosent. Å bruke dumpere hadde gitt utfordringer med tanke på utstyr og miljøet inne i tunnelen, sier prosjektleder i Marti, Gisli Gudjonsson, til vegvesen.no.
Steinen må knuses
For å kunne bruke transportbånd er man avhengig av at stein blir knust inne i tunnelen. Knusemaskinen og transportbåndet står fastmontert i det ene tunnelløpet, mens det blir brukt hjullaster til å fore knuseren fra et mellomlager.
Løsningen har nå vært brukt i over ett år, men erfaringene er ikke bare gode.
- Det har vært mer slitasje enn ventet på beltene, og det skyldes først og fremst at bergarten gneis er skarpere enn ventet. I tillegg har ikke knuseren fungert optimalt. Dette har ført til at det har blitt mer utlasting med dumper og lastebiler enn ventet, sier Gudjonsson.
Dårligere luft
Fram til august har Marti drevet tunnelen halvveis – 3800 meter – noe som utgjør 500.000 kubikkmeter faste fjell. Transportbånd er også nytt for Statens vegvesen, og byggeleder for prosjektet, Einar Svarstad, ser en del ulemper.
- Entreprenøren har hatt utfordringer med løsningen i innkjøringsfasen, men å fungerer det bedre. Det er også en del utfordringer med luftkvaliteten som følge av metoden som er brukt på uttransportering, sier han.
- Mellomlageret gjør at det blir brukt dumpere og hjullaster inne i tunnelene, noe som fører til dårligere luftkvalitet. Bruk av steinknuser gjør at det blir mer støv enn normalt, sier byggelederen.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?