
Problemer med transportbånd i tunnel
Under byggingen av Ryfylketunnelen brukes transportbånd for å få ut massene fra tunneldrivingen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Marti IAV Solbakk bygger halve Ryfylketunnelen og er den eneste entreprenøren i landet som bruker transportbånd for å få massene ut av tunnelen. Vanligvis brukes det dumpere og lastebiler til dette arbeidet i Norge.
- Vi produserer transportbåndene i datterselskapet Marti Technik som planlegger og produserer transportbånd til de tunnelkontraktene der det er aktuelt. Kontrakten på Ryfylketunnelen er åtte kilometer tunnel med en stigning på sju prosent. Å bruke dumpere hadde gitt utfordringer med tanke på utstyr og miljøet inne i tunnelen, sier prosjektleder i Marti, Gisli Gudjonsson, til vegvesen.no.
Steinen må knuses
For å kunne bruke transportbånd er man avhengig av at stein blir knust inne i tunnelen. Knusemaskinen og transportbåndet står fastmontert i det ene tunnelløpet, mens det blir brukt hjullaster til å fore knuseren fra et mellomlager.
Løsningen har nå vært brukt i over ett år, men erfaringene er ikke bare gode.
- Det har vært mer slitasje enn ventet på beltene, og det skyldes først og fremst at bergarten gneis er skarpere enn ventet. I tillegg har ikke knuseren fungert optimalt. Dette har ført til at det har blitt mer utlasting med dumper og lastebiler enn ventet, sier Gudjonsson.
Dårligere luft
Fram til august har Marti drevet tunnelen halvveis – 3800 meter – noe som utgjør 500.000 kubikkmeter faste fjell. Transportbånd er også nytt for Statens vegvesen, og byggeleder for prosjektet, Einar Svarstad, ser en del ulemper.
- Entreprenøren har hatt utfordringer med løsningen i innkjøringsfasen, men å fungerer det bedre. Det er også en del utfordringer med luftkvaliteten som følge av metoden som er brukt på uttransportering, sier han.
- Mellomlageret gjør at det blir brukt dumpere og hjullaster inne i tunnelene, noe som fører til dårligere luftkvalitet. Bruk av steinknuser gjør at det blir mer støv enn normalt, sier byggelederen.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS