Under Vei og Anlegg 2012 var Geir E. Enersen i Lier Traktor velvilligheten selv da vi ba om å få se plasseringen av magnetene på en Carraro traktor, to røde for drivstoff og en blå for luft (se også neste bilde i bildekarusellen).

Fra arkivet: Maskinen leveres med magneter

Sak om hvorfor magneter gir fordeler på drivstoff, hentet fra Anlegg&Transport nummer 6/7, 2012. Journalist er Ingebrigt Vaagland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den eneste maskinleverandøren vi vet om som leverer maskinen med magneter montert på motorens drivstoff- og lufttilførsel, er Lier Traktor AS. Det gjøres fordi brødrene Enersen i Lier Traktor unner sine kunder å nyte godt av fordelene.

At ikke alle maskin- og bileiere kjører innom Lier Traktor i Drammen og skaffer seg magneter, skyldes sannsynligvis manglende kunnskap, erfaring, eller helst manglende tro på at magnetisme har noen positiv effekt på motorens funksjon. Svært mange går dermed glipp av fordeler som bedre forbrenning, renere motor, økt levetid for motoroljen og ikke minst langt renere eksos. For pengepungen vil en mer effektiv forbrenning alltid slå positivt ut på forbruk og motoroljens varighet.

Troverdighets-problemet

For folk flest har magnetisme et mystisk skjær over seg. De fleste har vært med på de enkle forsøkene i skolens fysikktimer, som for eksempel barberbladet som flyter på vannet i et melkeglass, men ikke når vannet har passert et magnetfelt. Hver dag hjelper magneter til med å holde skapdører og dusjdører lukket. Ingen tviler på effekten, for den «dokumenterer» seg selv.

Det er verre med effekten på væsker, inkludert diesel og bensin. Men magnetisme virker på væsker også, noe barberblad-testen i fysikktimen viser. Den tar åpenbart bort overflatehinnen på vannet, og barberbladet synker til bunns. Hva er det som gjør at overflatehinnen forsvinner?

Det er skrevet «dyptpløyende» artikler om hvorfor magnetisme på drivstoff ikke kan ha noen virkning, og det er skrevet mye om hvorfor den virker. På denne bakgrunnen er det ikke helt uinteressant at USAs romfartsorganisasjon, NASA, bruker magnetisme på flytende rakettdrivstoff. Grunnet overtroiske amerikanere kanskje?

Dokumentasjonen

Det er samlet enorme mengder dokumentasjon på at magnetisme virker gunstig på forbrenningen av drivstoff. Lier Traktor har samlet mye selv, mange andre har gjort det samme, inkludert høyskoler og tekniske universiteter. Men det meste  av dette er dokumentasjon i form av målte forskjeller gjengitt i deciliter, liter eller prosenter. Slik dokumentasjon har «man» ikke uten videre tillit til, særlig ikke hvis man på forhånd er skeptiker.

Det beste ville være om man kunne «fotografere», eller filme virkningen og forskjellen på en forbrenningsprosess med og uten bruk av magnetisme. Men selv da må forsøkene utføres av en instans som har full faglig tillit, dvs. som ikke kan påvirkes av penger eller kameraderi.

Slike forsøk er nå gjennomført ved et universitet i USA, og så vidt vi vet, er de godkjent av offentlig, kvalitetskontrollerende, amerikansk myndighet. Det siste er vi imidlertid ikke bombesikre på, så vi skal komme tilbake til saken når vi vet sikkert og oppgi navnet på det aktuelle universitetet.

Men dokumentasjonen som Lier Traktor har samlet, er betydelig og interessant, dessuten ganske troverdig, og selvfølgelig tilgjengelig hos firmaet for enhver som er interessert.

Så til slutt lar jeg denne artikkelen ende med en personlig opplevelse som er megetsigende i forhold til magnetisme brukt på drivstoff:

En dag omtrent midt på 1990-tallet kjørte jeg sørover E6 fra Nordland i en gammel 1977 Audi 100LS som hadde samlet godt over 300.000 km på telleverket, og ca. 100.000 med montert drivstoffmagnet. I Nord-Trøndelag ble vi stoppet av Biltilsynet som var ute og målte CO-utslipp. Den gamle Audi’en ble sikkert ansett som et lett «bytte» og ble vinket inn. Den store overraskelsen over de meget lave verdiene som ble målt, kunne tydelig leses i ansiktet til Biltilsynets representanter. Hakaslepp kalles det gjerne på Østlandet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS