Den 50 år gamle Cat-dozeren er nymalt og flott, og Guy Stensmyren har nå tenkt å selge den.

Fra arkivet: 50 år gammel Cat-juvel

Sak om en spesialbygget Cat D8-dozer og maskinallviter Guy Stensmyren, hentet fra Anlegg&Transport nummer 12, 2005. Journalist er Hans Fossum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I Buskerud står en 50 år gammel Cat-dozer som fortsatt er full av liv, til tross for at den har levd et hardt liv. Barne- og tenårene ble tilbragt i arktiske strøk med jobb døgnet rundt. De siste 35-årene har den tilbragt hos entreprenør og maskinallviter Guy Stensmyren (75) i Nedre Eiker. Han har sørget for godt stell av 50-åringen som i sin tid var en av tolv utvalgte for det amerikanske flyvåpenet.

Cat-dozeren D8 ble spesialbygget for det amerikanske luftforsvaret i 1953-54 og sendt sammen med elleve andre D8’ere til Grønland hvor amerikanerne var godt i gang med bygging av fly- og radarstasjoner (Thule og Søndre Strømfjord) for overvåking av nordområdene. Norskamerikaneren, flypionéren og den gang offiser i det amerikanske flyvåpenet, Bernt Balchen, deltok i planleggingsarbeidet av basene på Grønland. 

 

Måneder uten stans

32-tonneren til Guy Stensmyren er ikke lik andre D8-dozere som Caterpillar produserte på begynnelsen av 1950-tallet. Maskinen som er åtte meter lang, er ca. halvannen meter lenger enn standardutgaven av D8 fra ’50-tallet. Forlengelsen, eller «dansegølvet» som Stensmyren kaller den, er lagt inn mellom førerhytta og motorhuset.

Maskinen, med fem meter bredt skjær og Hyster-vinsj med 50 meter kabel, er ekstra bredbeint med 1,3 meter brede belteplater. Dette var nødvendig for ha god flyteevne i snøen. Ekstra dieseltanker var også nødvendig; foruten standardtanken bakerst, hadde Grønland-dozerne to ekstratanker, en i buken og en foran radiatoren.

En Hyster-vinsj med 50 meter kabel sitter på hekken.

- Med fulle tanker hadde Cat-dozerne et par tusen liter diesel innabords. I tillegg hadde tilhengerne dozerne slepte etter seg med utstyr og materialer til de forskjelle anleggsplassene, kjempestore hjul fylt med diesel. Det var livsviktig å være selvforsynt med drivstoff siden dozerne kunne være borte månedsvis av gangen. På grunn av den strenge kulda hendte det også at motorene ikke ble slått av om natta. I det hele tatt var nok amerikanernes dieselforbruk på Grønland formidabelt. På det meste var det vel 20.000 mann der oppe, og all strøm ble produsert ved hjelp av dieseldrevne aggregater, sier Stensmyren som opplyser at hans Grønland-Cat bare er utstyrt med to dieseltanker.

 

På størrelse med Svelvik

Flere norske firma deltok i opprydningsarbeidet da aktiviteten på Grønland-basene avtok. Stensmyren kjente flere som var engasjert i dette arbeidet, og i 1970 fikk han anledning til å besøk anleggene på Grønland.

- Det var imponerende saker. Kjempestore radarskjermer sto oppe på isen, mens selve anleggene var bygd inne i isen. Det var gater og avenyer, akkurat som i en liten by. Jeg fikk følelsen av at anlegget i isen var på størrelse med Svelvik, sier Stensmyren som kjøpte sin Grønland-Cat i 1970.

Kostet på en kvart million

- Det var et par tre eiere før meg, og jeg kjøpte den av en kar på Hedmarken. Dozeren var helt nedslitt da den kom til Norge, og vi gikk straks i gang med å sette den ordentlig i stand. Vi skiftet understellet og transmisjonen, samt mange motorkomponenter. Jeg husker at rådene «sto» gjennom blokka. Turboen var også kaputt, men det fantes ingen reservedeler. De utslitte turbodelene lagde vi sjøl, og den hjemmelagde turboen er fortsatt i topp stand etter ca. 10.000 timers drift. Vi kosta vel på dozeren i alt en kvart million kroner, og det var mange penger på ’70-tallet, sier Stensmyren som brukte Cat-dozeren til masseflytting i våte områder. En av de første jobbene var planeringen av området for Skjettenbyen i Skedsmo på Romerike tidlig på ’70-tallet.

- Der var det mye leire, og Cat’n sank ned til over beltene. Men vi fikk den da opp på et vis, sier Stensmyren som pensjonerte Grønland-Cat’n for ca. ti år siden.

Til salgs

I sommer er dozeren blitt «gått» over på nytt.

- Den er blitt malt, og vi har sjekket toppen på motoren. Det var imidlertid ingen slitasje å spore. Videre har vi tettet noen få lekkasjer på hydraulikksystemet. Det er i grunnen alt vi har gjort. Dozeren går bra ennå, den, sier Stensmyren som nå har tenkt å selge sin Cat-juvel for 150.000 kroner.

Maskinleksikon

Guy Stensmyren drev eget maskinentreprenørfirma fra tidlig på ’50-tallet og frem til for ca. ti år siden. På det meste hadde Stensmyren 10-15 mann i arbeid, og firmaet utførte alle slags oppdrag, alt fra etablering av blomsterbed til flytting av store hus.

På en gammel Euclid tipptruck er dumperkassen erstattet med en hydraulisk arbeidsplattformen. Doningen benyttes ved maling av låven. 

Den spreke 75-åringen har vært interessert i maskiner fra barnsben av og sitter inne med en imponerende maskinkunnskap om gamle traktorer, lastebiler og anleggsmaskiner. I «gamle» dager hendte det at Pay & Brinck ringte Stensmyren når de søkte informasjon om eldre Cat-maskiner eller andre merker.

Hans vitebegjærlighet for maskiner, fikk han også til å gi seg i kast med oppsporingen av de til andre Cat-dozerne som ble sendt til Grønland.

- Syv av dem endte opp i Belgia og Nederland, og de resterende fire havnet visstnok hos russerne på Sydpolen, sier Stensmyren. Nettopp det har ironiens skjær over seg siden varslingsanleggene på Grønland ble bygget for tidlig varsling av ballistiske rakettangrep fra gamle Sovjet-unionen.

50-tonns hjuldozer

Den 50 år gamle Cat-dozeren er ikke det eneste  maskinklenodiet Stensmyren har tatt vare på opp gjennom årene. Hjemme på gården i Nedre Eiker står blant annet en Michigan 480 hjuldozer fra slutten av 1950-årene. Firehjulingen på ca. 50 tonn og Cummins-motor på 635 hk, kjøpte Stensmyren i Sverige i 1970 for bruk på den store planleggingsjobben firmaet hans hadde i forbindelse med byggingen av Skjettenbyen på Romerike.

- Fra 1969-73 flyttet vi ca. 750.000 m3 masse, og mye av det var leire. Området der Skjettenbyen står i dag, var kupert og planeringsarbeidet var tidkrevende og litt komplisert. For å komprimere leira til byggegrunn, var det nødvendig å få all luft ut av leira. Dozere egnet seg ikke så bra til det. Vi trengte en tung hjulmaskin med skjær. Derfor dro jeg til Sverige og kjøpte hjul-dozeren som nok er den eneste i sitt slag nord for Paris, sier Stensmyren om hjulkjempen på 50 tonn som har stått stille de siste 15-20 årene.

Flere pensjonister

Hjuldozeren er ikke den eneste som er blitt «pensjonist» bak låven hos Stensmyren. 75-åringen har hatt både Westinghouse- og John Deere-scrapere, og inne i lauvkrattet nedenfor låven står en av dem, en John Deere 760. Her står også en gammel Euclid tipptruck uten dumperkasse, men med en hydraulisk arbeidsplattform som benyttes når låven trenger et strøk maling.

 

Grønland-Cat’n er heller ikke den eneste dozeren i maskinsamlingen. En amerikansk Oliver på 1800 kg og 10-12 andre gamle maskiner inngår også i samlingen til Stensmyren. Det gjør også flere gamle lastebiler. Men det er en annen historie.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS