Vil ha to nye tunneler under Oslo
En utredning anbefaler å bygge både en ny jernbanetunnel og en ny t-banetunnel under Oslo.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den såkalte konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo skal legges frem i slutten av august. Men NRK Østlandsendingen hevder å kjenne deler av innholdet.
Et av hovedpunktene er en anbefaling om å bygge to nye tunneler under Oslo – én for jernbane og en for t-banen.
Jernbanetunnelen skal gå på strekningen Alnabru - Økern - Sinsen - Sagene - Bislett - Nationaltheatret.
T-banetunnelen er anbefalt på strekningen Tøyen - Schous' plass på Grünerløkka - Stortinget - Bislett - Majorstuen.
Jernbanen er tenkt bygget på en slik måte at det lages et skarpere skille mellom lokaltog (S-tog) og øvrig togtrafikk. Fra Alnabru og videre nordover er det tenkt å bruke den gamle hovedbanen til lokaltogene.
Utredningen mener videre at det haster mer med en t-banetunnel enn med jernbanetunnel. Ruter har tidligere beregnet at en ny metrotunnel vil tredoble kapasiteten i t-banenettet i Oslo.
Dersom begge tunnelene skal bli en realitet har vi mye anleggsvirksomhet i vente i hovedstaden de kommende årene.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?