Forbereder verdens fjerde lengste
Statens vegvesen er godt i gang med forberedelsene til bygging av verdens fjerde lengste hengebru.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Brua som planlegges over Julsundet vest for Molde kan sammen med den ca. 15,5 km lange undersjøiske toløpstunnelen gi fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Reguleringsplan skal være ferdig i løpet av 2016.
Hovedspennet på brua er planlagt med en lengde mellom 1600-1625 m. Den totale lengden på brua blir ca. 1960m. Brua planlegges med fire kjørefelt og eget «felt» for myke trafikanter.
Fjerde lengst i verden
Hovedspennet blir trolig dermed verdens fjerde lengste, rett bak spennet på Storebæltbrua i Danmark som har et spenn på 1624 meter. (Se verdens lengste hengebruer i faktaboksen)
Brua over Julsundet planlegges med samme type kassetverrsnitt som Storebæltbrua.
Etter dialog med Kystverket har Statens vegvesen kommet fram til en seilingsløp på 65 meter. Seilingsløpet tar utgangspunktet i høyeste astronomiske tidevann (HAT), som vil si at det er 65 meter fra absolutt høyeste mulige tidevann til brua.
Vind
Det er også gjennomført vindmålinger for å samle data fram til byggestart. 45 m høye master er plassert både på Nautneset og Julbøen med vindmålerutstyr som automatisk overfører data.
- Vindstyrken vi måler forteller oss hvordan vi må dimensjonere hengebrua. Resultatene så langt er positive og viser at den målte vindstyrken er moderat, selv om det er målt ganske kraftige kastevinder, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen, til vegvesen.no
- For å verifisere at berget tåler kreftene fra brua er det tatt ut kjerneprøver dypt nede i fjellet der vi planlegger å plassere brutårn og kabelforankringen til hengebrukabler, sier Johnsen.
Byggestart i 2018
Nå gjenstår det å kjernebore for forankringen på Nautneset. Siden det er utfordrende å komme til på Nautneset er det nødvendig med helikopter for å frakte utstyret på plass. Det er planlagt å fortsette kjerneboringen på Nautneset tidlig i høst.
Brua er en del av prosjektet E39 Romsdalsfjorden. Foreløpig er det planlagt byggestart i 2018 med ferdigstillelse i 2023.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?