
Større brannrisiko i bratte tunneler
I Norge er det 1129 tunneler på riks- og fylkesveiene. Det skjer færre ulykker i tunnel enn på veiene ellers, men ulykkene som skjer er ofte mer alvorlige.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
På landsbasis er det ca. to branner i tunnel per måned. 40 prosent av disse skjer i fire prosent av tunnelene. Dette er tunneler som har stigning på mer enn fem prosent. Kravet til stigning til tunneler var tidligere maks ti prosent, men i den nye tunnelsikkerhetsforskriften er kravet maks fem prosent stigning.
- Det som er viktig i tunneler med større stigning enn fem prosent, er å sikre at vi raskt oppdager og identifiserer hendelsen og at vi får rask varsling både til nødetater og til trafikanter. Dette løser vi blant annet med god kameradekning, oppkobling mot vegtrafikksentralen (VTS) som både kan varsle nødetatene og trafikantene i tunnelen ved hjelp av høyttalere eller mulighet til å bryte inn på bilradioen, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.
Tunnelutbedring
Tunnelsikkerhetsforskriften stiller krav til sikkerhets-utrustningen i tunnel, blant annet til vifter og havarinisjer. Statens vegvesen jobber for tiden med å utbedre 200 tunneler i hele landet. Dette er tunneler med lengde over 500 meter på riksveinettet, og arbeidet skal være ferdig i 2019. Utbedringsprogrammet omfatter utskifting av gammelt utstyr, samtidig som ny sikkerhet bygges inn.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS
-
Maskinfører med CE-førerkort og G8-kran søkes
Maskin & Veidrift AS