40 milliarder kroner for 17 km vei
Utbyggingen av E18 gjennom asker og Bærum blir dyrere og dyrere.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Da tanken om en ny motorvei fra Asker inn mot Oslo ble lansert, var kostnadsoverslaget på 11 milliarder kroner. Siden har anslagene økt via 17 milliarder til 26-32 milliarder og et skrekkscenario på 40 milliarder kroner.
Nå er skrekkscenariet en realitet, og det stopper nok ikke der, innrømmer Statens vegvesen.
- Ny E18 gjennom Asker og Bærum er anslått til 40 milliarder kroner. Kostnadene for ny E18 i Oslo, fra Filipstadlokket til Oslos grense ved Lysakerelva, kommer i tillegg, opplyser prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen til Dagsavisen.
«Enda noen milliarder»
Den siste strekningen Gløersen nevner samt en mulig forlengelse av en bussvei er det ikke gjort noe kostnadsoverslag for ennå, men prosjektlederen sier at det fort blir snakk om «noen milliarder kroner».
Vegvesenet har allerede brukt rundt 80 millioner kroner på planleggingen av prosjektet siden 2010, og budsjettet for 2015 er på ytterligere 90 millioner kroner.
Bompenger
Og det er brukerne som får kostnadssmellen rett i fanget. Fem-seks milliarder kroner av prosjektet blir finansiert fra Oslopakke 3, mens resten minus et statlig bidrag på rundt 25 prosent må finansieres gjennom bompenger.
Planlagt byggestart for prosjektet har vært i 2017, men Gløersen anslår at man tidligst kan komme i gang sent i 2018. Om det over hodet blir noe av. Politikerne er bekymret både på grunn av kostnadene og eventuelle miljøkonsekvenser.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?