Boliden-kjemper som sliter med gebisset
Husker du saken om Bolidens kjempemaskiner i Anlegg&Transport nummer 11,2007? Den er forfattet av Hans Fossum.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bolidens kjempestore wiregravere sliter med tannstillingen, og tester pågår nå for å finne det rette gebisset. Det blir neppe en enkel tannteknikerjobb, for de gigantiske lastemaskinene håndterer 18 millioner tonn malm i året. Enklere blir det selvsagt heller ikke når skuffegebisset veier over fire tonn.
Det er Hesselberg Maskin som utfører testene som forhåpentligvis skal lede frem til den beste tanngarden på skuffene til Bolidens lastemaskiner i 850-1200 tonn klassen.
18 mill. tonn
Svenske Boliden, ett av Europas største gruve- og smelteverkselskap (se faktaramme nederst), tar årlig ut ca. 18 mill. tonn malm i sin kopper- og sinkgruve Aitik i Gällivare i Nord-Sverige. Her har Ronny Lundby på slitedelavdelingen til Hesselberg Maskin tilbragt mye tid siden november i 2005 for å teste ut tannsystemer på Aitik-dagbruddets gigantgravere.
Prøvekanin
Den amerikanskproduserte trioen som laster malm/gråberg i Aitik, er en Bucyrus 495BII på 850 tonn og to P&H 4100 på 1200 tonn. De elektriske wiregraverne sliter med «dårlig» tanngard, og det har særlig vært problemer med tannadapterne når skuffene trenger inn i de harde massene.
Hesselberg har Hensley slitestål i sitt produktspekter, og det er tannløsninger fra den amerikanske produsenten Lundby nå tester ut på Bucyrus-maskinen med forgraverskuffe på 46 m3.
Bedre tannøkonomi
Hensley-løsningene som testes på Bucyrus-graveren, bygger på det såkalte Whisler-systemet som ble utviklet under utgravingen av Panamakanalen (77 km lang, ferdig i 1914).
Whisler-systemet består av tannadapter montert på «leppa» (skuffefronten), tannspiss og låsesystem.
Tannadapteret alene veier 320,5 kg, tannen 140,2 kg, tannlåsen 6,3 kg og adapterlåsen (tre deler) 45,5 kg. Samlet vekt for én tannposisjon blir dermed 512,5 kg, og denne koster ca. 40.000 kroner. Da blir det ikke akkurat et «rimelig gebiss» når skuffa har ni tenner.
Slitedelkostnadene i Aitik-gruven ligger i dag på ca. 15 millioner kroner årlig, og et sentralt tema i testene som pågår, er å finne tannløsninger som reduserer denne kostnaden med 3 mill. kroner.
Nye tester
Ifølge Ronny Lundby har testene foreløpig ikke gitt noe entydig svar på hvordan man skal bygge det mest slitesterke og økonomiske gebisset til de tre kjempegraverne. Det er også flere variabler å ta hensyn til, blant annet at det er flere førere som kjører de store lastemaskinene, samt harde masser som inneholder både kopper, sink, sølv og gull.
I november innledes en ny testperiode, og til sommeren vil resultatene forligge på hvilke(n) gebissløsning som er best for de mektige Boliden-gigantene.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?