10 år med MAN HydroDrive

I tillegg til at det er 100 år siden MAN startet å produsere nyttekjøretøy, kan selskapet feire 10-årsjubileum når det gjelder hydrostatisk forhjulsdrift som på MAN-språket kalles HydroDrive.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Som første lastebilprodusent introduserte MAN HydroDrive i 2005. Dermed ble det åpnet et nytt marked for nyttekjøretøy som i hovedsak går på vei, men som sporadisk har behov for drift på forhjulene for å komme videre. Hovedfordelene med hydraulisk forhjulsdrift sammenlignet med rent mekanisk overføring er at konstruksjonen veier rundt 400 kg mindre (større nyttelast) og at man ikke øker chassishøyden. Den eneste forskjellen man kan se fra en lastebil uten HydroDrive, er en annen utvendig utforming av hjulnavet.

Veldig enkelt sagt består HydroDrive av en hydraulisk pumpe som skaper et trykk på opptil 420 bar som driver en hydrostatisk motor i hvert av forhjulsnavene. Man kobler inn HydroDrive med samme dreiebryter som også betjener bilens differensialsperre, eller differensialsperrer i flertall for kjøretøy med flere enn to aksler. Bryteren kobler først inn HydroDrive og deretter differensialsperrer i riktig rekkefølge. Dermed er det lett for sjåføren å bruke systemet riktig.

Bredt program

MAN leverer et bredt program av biler fra TGS- og TGX-seriene med HydroDrive. I typebetegnelsen får man da inn en H som viser at bilen har HydroDrive. Følgende akselkonfigurasjoner leveres med HydroDrive: 4x4H, 6x4H-2, 6x6H, 6x4H-4, 8x4H-6 og 8x6H (Tilsvarende uten HydroDrive er 4x2,6x2-2, 6x4, 6x2-4, 8x2-6 og 8x4).

Poclain

HydroDrive er ingen MAN-oppfinnelse. Systemet er utviklet av franske Poclain, opprinnelig for bruk i anleggsmaskiner. Både MAN og andre som kan levere hydrostatisk forhjulsdrift, bruker et system den franske produsenten har videreutviklet for biler. Styresystemene er det imidlertid nyttekjøretøyprodusentene selv som står for. Som første bruker av systemet oppnådde MAN en form for tidsbegrenset patent som gjorde at den tyske produsenten var den eneste som kunne levere hydrostatisk forhjulsdrift de første årene.

11.000 biler

Siden starten har MAN solgt over 11.000 lastebiler med HydroDrive. Viktige markeder for systemet er Østerrike, Sveits, Tyskland og Scandinavia, og her i nord er det ingen tvil om at flest HydroDrive-biler er solgt i Norge. Helt uoffisielt er Nord-Norge det området i verden som har størst andel av lastebilbestanden med HydroDrive.

Også andre merker

MAN er ikke lenger alene om å kunne levere lastebiler med hydrostatisk forhjulsdrift. Det er flere år siden Renault startet leveransen av biler med denne løsning, og søsterselskapet Volvo fulgte selvsagt etter. Nå i år har Mercedes-Benz startet produksjonen av biler med Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) som man kaller det der i huset. Også Volvo/Renault og Mercedes-Benz kjøper hovedkomponentene i sine system fra Poclain.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS