10 år med MAN HydroDrive
I tillegg til at det er 100 år siden MAN startet å produsere nyttekjøretøy, kan selskapet feire 10-årsjubileum når det gjelder hydrostatisk forhjulsdrift som på MAN-språket kalles HydroDrive.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Som første lastebilprodusent introduserte MAN HydroDrive i 2005. Dermed ble det åpnet et nytt marked for nyttekjøretøy som i hovedsak går på vei, men som sporadisk har behov for drift på forhjulene for å komme videre. Hovedfordelene med hydraulisk forhjulsdrift sammenlignet med rent mekanisk overføring er at konstruksjonen veier rundt 400 kg mindre (større nyttelast) og at man ikke øker chassishøyden. Den eneste forskjellen man kan se fra en lastebil uten HydroDrive, er en annen utvendig utforming av hjulnavet.
Veldig enkelt sagt består HydroDrive av en hydraulisk pumpe som skaper et trykk på opptil 420 bar som driver en hydrostatisk motor i hvert av forhjulsnavene. Man kobler inn HydroDrive med samme dreiebryter som også betjener bilens differensialsperre, eller differensialsperrer i flertall for kjøretøy med flere enn to aksler. Bryteren kobler først inn HydroDrive og deretter differensialsperrer i riktig rekkefølge. Dermed er det lett for sjåføren å bruke systemet riktig.
Bredt program
MAN leverer et bredt program av biler fra TGS- og TGX-seriene med HydroDrive. I typebetegnelsen får man da inn en H som viser at bilen har HydroDrive. Følgende akselkonfigurasjoner leveres med HydroDrive: 4x4H, 6x4H-2, 6x6H, 6x4H-4, 8x4H-6 og 8x6H (Tilsvarende uten HydroDrive er 4x2,6x2-2, 6x4, 6x2-4, 8x2-6 og 8x4).
Poclain
HydroDrive er ingen MAN-oppfinnelse. Systemet er utviklet av franske Poclain, opprinnelig for bruk i anleggsmaskiner. Både MAN og andre som kan levere hydrostatisk forhjulsdrift, bruker et system den franske produsenten har videreutviklet for biler. Styresystemene er det imidlertid nyttekjøretøyprodusentene selv som står for. Som første bruker av systemet oppnådde MAN en form for tidsbegrenset patent som gjorde at den tyske produsenten var den eneste som kunne levere hydrostatisk forhjulsdrift de første årene.
11.000 biler
Siden starten har MAN solgt over 11.000 lastebiler med HydroDrive. Viktige markeder for systemet er Østerrike, Sveits, Tyskland og Scandinavia, og her i nord er det ingen tvil om at flest HydroDrive-biler er solgt i Norge. Helt uoffisielt er Nord-Norge det området i verden som har størst andel av lastebilbestanden med HydroDrive.
Også andre merker
MAN er ikke lenger alene om å kunne levere lastebiler med hydrostatisk forhjulsdrift. Det er flere år siden Renault startet leveransen av biler med denne løsning, og søsterselskapet Volvo fulgte selvsagt etter. Nå i år har Mercedes-Benz startet produksjonen av biler med Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) som man kaller det der i huset. Også Volvo/Renault og Mercedes-Benz kjøper hovedkomponentene i sine system fra Poclain.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?