Illustrasjons

- Slik soper mafia inn norske veimilliarder

- Det gjøres så bra at det er umulig å bevise. Og de er livsfarlige, sier en kilde til Nettavisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

(Nettavisen/NA24): Norge bygger ut veier og jernbane som aldri før. For å kunne holde trykket oppe, jobber tusenvis av fremmedarbeidere på de ulike nybyggingsprosjektene.

Flere av disse er østeuropeere som sendes til Norge,  jobber en gitt periode, sendes hjem - for så å komme tilbake. Det er i tråd med spillereglene, så lenge de ansatte blir betalt og behandlet etter norske lover og regler.

Men Nettavisen kan nå avsløre at det hele er et spill for galleriet.

Kan fallby

For under den fine fasaden med tarifflønninger og gode arbeidstidsbestemmelser, finner man en brutal virkelighet, som kunne vært tatt ut av en amerikansk gangsterfilm. Dette ifølge en rekke personer som jobber i utenlandske og norske selskaper, som Nettavisen har snakket med.

- Skogen av underleverandører fra Polen, Slovenia, Litauen og andre østeuropeiske land, styres i mange tilfeller nemlig av lokal mafia, sier en sentralt plassert kilde hos en av landets største entreprenører til Nettavisen.

Det at de ikke er villige til å betale norske betingelser, fører til et paradoks. Ved å ha lavere utgifter har de mer å gå på når det skal leveres inn anbud.

- Det er en konkurransevridning ut av en annen verden, sier Steinar Myhre, konserndirektør anlegg hos Skanska, til Nettavisen.

Slik gjøres det

De ansatte får norske betingelser når de jobber i Norge, og selskapene både betaler og rapporterer inn alt korrekt.

Det er først når de ansatte returnerer til hjemlandet i sine pauseperioder, at det skjer ting.

De ulike selskapene har etter hva Nettavisen får opplyst følgende måter de melker ansatte på:

  • De sendes i minibanker for å ta ut betydelige beløp som så gis tilbake til arbeidsgiver
  • Feriepengene blir gitt til selskapene
  • De jobber gratis for selskapene i hjemlandet i pauseperioden
  • De blir tildelt kummerlig bosted, men blir påført losjikostnader langt høyere enn markedspris
  • Må betale ekstremt mye i reisekostnader til Norge

Veimilliarder

Det å bygge vei i Norge er ekstremt bemanningskrevende. Normalt utgjør arbeidskostnaden rundt 40 prosent av et prosjekt.

Så når man slipper unna med vesentlig lavere kostnader, får man spillerom til å kunne underby norske selskaper.

- Gevinsten er stor, straffen minimal og det beste av alt, er at det utad fremstår som blendahvitt, sier en kilde.

- Det gjøres så bra, at det er umulig å bevise, sier en annen som har jobbet som fremmedarbeider, og som frykter for hevnaksjoner ved identifisering, til Nettavisen.

Her er brev fra en fremmedarbeider som fikk deler av sin lønn inndratt.

- Under norsk selvkost

For de norske selskapene medfører dette at de taper mange kontrakter.

- Det kan gi ekstreme fordeler. For hver ansatt kan det være snakk om 300 kroner i timen, sier en høyt plassert kilde hos en norsk entreprenør, til Nettavisen.

(Saken fortsetter under bildet)

 

- Det er mafia som står bak. De er livsfarlige

En av de største veiutbyggerne i Norge, er Skanska.

Steinar Myhre sier at de selv fattet mistanke til en tidligere underleverandør og hyret inn en etterforsker. Tilbake fikk de bekreftet flere av sine mistanker.

- Vi fikk blant annet en erklæring fra en ansatt hos en av våre underentreprenører som viste at de hadde en underliggende avtale som ga 8 euro i timen, mens tariffen er 171 kroner. Selskapet er ikke lenger leverandør til Skanska, sier Myhre.

Fremmedarbeidere som Nettavisen har snakket med reagerer på det som skjer, men tør ikke stå frem med verken navn eller bilde.

- Vi tjener langt bedre her, enn hjemme. Det er ikke riktig det som skjer, men sier jeg noe vil ikke bare selskapet bli lagt ned og startet på nytt uten meg, men alle de andre ansatte vil også miste jobben og kunne hevne seg på meg og min familie, sier en kilde til Nettavisen.

En annen ordlegger seg på følgende måte.

- Det er mafia som står bak. De er livsfarlige, sier kilden til Nettavisen.

Denne artikkelen er publisert etter avtale med Nettavisen/NA24. - Nettstedet lover flere avsløringer fra anleggsbransjen i dagene som kommer.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS