
Stopper sosial sjåførdumping
Nå må utenlandske sjåfører snart ha tarifflønn når de kjører i Norge - selv om de kjører for et utenlandsk selskap.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mandag 11. mai vedtok Tariffnemda å allmenngjøre en tariff for sjåfører innen transport av gods i Norge. Det betyr at alle som kjører gods i Norge blant annet må ha en minstelønn, uansett hvilket land de er statborger i.
LES OM SJÅFØRENE PÅ BILDET: Sultne sjåfører: - Vi er helt hjelpeløse
Det var opprinnelig Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) som krevde allmenngjøring.
«LO/Norsk Transportarbeiderforbund, NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund har stått sammen med YS/YTF om kravene.», skriver YS på sine nettsider.
Bakgrunnen for kravet om allmenngjøring var å sikre rettighetene til utenlandske sjåfører i Norge. YTFs undersøkelser i juli 2014 dokumenterte at 25 prosent av de utenlandske sjåførene som ble spurt, tjener 8.500,- kroner eller mindre i måneden.
- Vi har tatt det første skrittet for å sikre gode arbeidsforhold for sjåfører i Norge. Nå starter arbeidet med å følge opp forskriften som skal utarbeides. Det er viktig at myndighetene og oppdragsgiverne påser at vedtaket fra Tariffnemda etterleves, sier YS-leder Jorunn Berland.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør