
- Sorry for my drivers mistake
Dette sa sjefen da han ble oppringt av Statens vegvesen etter at en av sjåførene hans ble tatt for juksing med fartsskriveren. Dermed var skylden fordelt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Inspektører fra Statens vegvesen stoppet denne trekkbilen på E6 ved Skedsmo i Akershus onsdag 29. april. Det ble oppdaget en magnet på girkassa som stoppet signalene til fartsskriveren.
- Dermed blir det registrert at bilen står stille selv om den kjører, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
Sliten sjåfør uten «sperre og brems»
Det er flere ting som gjør slike biler/sjåfører farlige:
For det første er jo bakgrunnen for jukset at sjåførene/selskapene ikke ønsker å holde kjøre- og hviletiden.
Resultatet er utslitte sjåfører. Det andre er at fartssperren blir satt ut av spill slik at lastebilen kan kjøre fortere. Speedometeret virker heller ikke. Det tredje er at ABS-bremsene kan bli satt ut av spill.
- Du vil ikke møte en slik fører i en slik bil langs veien, slår Rogneby fast.
Sjåfør og selskap anmeldt
Sjåføren ble anmeldt for magnetbruken og pålagt ukehvil. Det er som regel vanskelig å bevise at selskapene har noe med magnetjuks å gjøre, noe sjefen til denne sjåføren også vet godt.
Imidlertid ble selskapet i dette tilfelet også anmeldt for brudd på kabotasjereglene. Fraktpapirene var uklare. Og når det heller ikke var mulig å se de dårlige papirene i sammenheng med data fra fartsskriveren, valgte inspektørene ved Jessheim trafikkstasjon å anmelde selskapet.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS