- Gir lettere hverdag
Med to vonde bein har Villy Andresen (64) fra Tyristrand på Ringerike problemer med å klive inn og ut av lastebilen. Det helautomatiske hengerfestet MFC fra VBG har lettet hverdagen hans.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Han var den andre i landet som fikk montert MFC- hengerfestet etter at det ble lansert. Da bilen han kjørte skulle byttes for drøyt tre år siden, fikk han valget. Enten ny Scania med 730 hestekrefter, eller en 560 og det automatiske tilhengerfestet.
Villy var ikke i tvil da arbeidsgiver Kristoffer Kjos ga han valget. – Jeg hadde vel til og med gått ned til en 480 hk hvis det var nødvendig for å få det hengerfestet, sier Villy.
I det daglige kjører han mye korn, belegningsstein, paller, endel løs Leca og glassopor. Særlig ved steinleveringene er det mange runder med av- og påkobling av tilhengeren.
Kostet 100.000
Prisforskjellen på MFC-hengerfestet sammen med modifiseringen på hengeren var den samme som forskjellen på en 730 og en 560 hestekrefters motor. Det dreier seg om cirka 100.000 kroner.
- For meg har det nye hengerfestet gjort hverdagen mye enklere. I verste fall måtte jeg kanskje ha funnet på noe annet enn å kjøre bil, sier Villy Andresen. På de travleste dagene kobler han av tilhengeren opptil 10 ganger.
Allerede som 13 åring ødela han det ene kneet etter å ha hoppet på ski. Det ble ikke noe bedre da han knuste den andre foten etter et kranuhell tidlig på 2000-tallet.
Alt sitter i festet
Nå sitter både luft, strøm og hydraulikk sammen med selve tilhengerfestet. Alt betjenes inne fra hytta uten at han behøver å gå ut av bilen.
- Det er to knapper som holdes inne. Så er det å vente noen sekunder før en kan kjøre frem. Det fungerer helt utmerket, sier Villy Andresen. Det sitter ultralydsensorer i hengerfestet som gir beskjed når det kommer i riktig posisjon.
På de tre årene han har kjørt med det nye tilhengerfestet, har han tilbakelagt 340.000 kilometer. Særlig når den bakmonterte kranen også sitter på, er det både tids- og helsebesparende for Villy Andresen med MFC-festet. Det eneste som har måttet fikses på de tre årene er et par pakninger.
Angrer ikke
- Jeg har jo spurt noen ganger om Villy har angret på det valget han tok for tre år siden. Men hver gang har svaret vært det samme, sier bileier Kristoffer Kjos. Han har til sammen fem biler som går i liknende kjøring, men det er bare Villys bil som har MFC-hengerfestet.
VBG MFC leveres i dag bare for slepevogner. Kroken på tilhengeren er som et delta. Det styrer seg inn i festet på bilen og låses fast. En styresylinder i den ene siden låser festet slik at hydraulikkslangene kan presses inn. På andre siden av festet ligger koblingene for strøm og luft.
Totalt er det bare 17 norske lastebiler som har det montert foreløpig. VBG har på trappene en modell for bruk på dolly’er. Det har vært endel forespørsler om bruk av MFC-festet i kombinasjoner med modulvogntog.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?