Konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud, er fornøyd med sitt første hele år som sjef. - Målet er å være Norges beste bilhus i 2018 med minst 20 prosent markedsandel, sier han.

Rundet 10 milliarder

Bjørn Maarud kan trygt glise etter sitt første hele år som konsernsjef i Bertel O. Steen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Selskapet omsetter for over 10 milliarder kroner, og MB setter flere rekorder. Men på nyttekjøretøy ble det nedgang i 2014.

- Vi har gjort flere større og utfordrende øvelser for å løfte oss selv etter luggen. Nå er vi halvveis opp "mørdarbakken".

Maarud har siden han overtok roret i Bertel O. Steen (BOS) i september 2013 byttet ut ledergruppen, slanket staben med 129 årsverk, investert i nye systemer og endret delelogistikken. Blant annet.

Tirsdag kunne han presentere oppløftende resultater: BOS økte topplinjen med 4,6 prosent til 10,1 mrd. kroner i 2014. Driftsresultatet ble på 275 mill. kr. Dessuten økte markedsandelen på bil totalt fra12,9 til 13,3 prosent.

- Vi har snudd en trend der markedet har gått frem, mens vi har stått på stedet hvil. Nå har vi fart mot målet vårt, som er å være Norges beste bilhus i 2018 med minst 20 prosent markedsandel, sier Maarud.

Ned på varebil

Det totale nyttekjøretøymarkedet i Norge endte på 36.071 solgte biler i 2014. BOS` andel ble 17,7 prosent.

Innenfor lastebil kan Maarud og kompani bokføre en pen økning på nesten 2 prosentpoeng markedsandel, til 14,2 prosent.

 

På varebil gikk det ikke like bra: MB gikk ned hele 16,6 prosent, men Peugeot var litt dårligere enn status quo (-1,7 prosent).

- Dette er ikke godt nok, men har tro på at vår satsning i ettermarkedet vil gi synlige resultater innenfor nyttekjøretøy, sier Maarud.

Totalt ble det solgt 29.611 varebiler i Norge i 2014. Det er en nedgang på ca. 4 prosent.

 

Kjøpte Citroën

For tolv dager siden ble det kjent at BOS overtar hele Citroën Norge. Citroën hadde i 2014 en markedsandel på 5,9 prosent innenfor varebil. Det tilsvarer 1743 solgte varebiler i 2014.

For personbil er tilsvarende tall 1,9 prosent og 2751 enheter.

Samlet har BOS ved Citroën-oppkjøpet sikret seg 2,5 % ekstra markedsandel.

– Vi tror at Citroën har et uforløst potensial i Norge og har satt oss som mål å øke markedsandelen fra 2,5 til 4 prosent innen 2018, sier Bjørn Maarud.

Ingen fransk samling

BOS importerer som kjent også en annen franskmann; Peugeot. Citroën vil ha 60 forhandlere i Norge, men disse skal ikke blandes med de eksisterende Peugeot-forhandlerne. 15 av disse 60 forhandlerne vil være nye og etablert av BOS.

Morselskapet til de franske merkene er PSA Peugeot Citroën, og mange av modellene er basert på felles plattformer og benytter felles drivlinjer.

Konsernkrefter

- Oppkjøpet er et viktig skritt mot Bertel O. Steens ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet, sier Maarud.

Summerer man markedsandelene for varebil i "den nye" BOS-familien, blir totalen 23,7 prosent, inkludert Citroën. Peugeot er størst med 9,8 prosent.

Uansett er det langt opp til markedsleder VW (33,1 prosent).

Tilsvarende tall for personbil er ca. 14,5 prosent.

Innenfor personbil er det tenkt at Citroen skal konkurrere med Skoda, mens Peugeot fortsetter kampen mot VW.

MB-rekord

De gode økonomiske tallene i BOS` 2014-regnskap kan i stor grad tilskrives salget av Mercedes-Benz personbiler.

Markedsandelen endte "all time high" for tredje året på rad, fra 4,5 til 5,3 prosent.

Ny CFO

Resultatfremleggelsen var for øvrig økonomidirektør Geir Olav Farstads første BOS-opptreden.

Han begynte i konsernet 1. mars.

STILLING LEDIG:

FAKTA OM STORE NORSKE:

  • Store Norske Spitsbergen Kulkompani (SNSK) ble etablert i 1916. Selskapet har hovedkontor i Longyearbyen på Svalbard.
  •  Den norske stat eier 99,9 prosent av selskapet.
  •  SNSK driver gjennom datterselskapet Store Norske Spitsbergen Grubekompani tre gruver på Svalbard og er den eneste norske kullprodusenten.
  •  Hovedvirksomheten er i Sveagruva, om lag seks mil sørøst for Longyearbyen.
  •  Selskapet har i den siste tiden slitt kraftig økonomisk på grunn av lave kullpriser.
  •  Torsdag 23. april ble det kjent at regjeringen går inn med 500 millioner kroner for å sikre driften ut 2016. Det skjer gjennom lån og kjøp av eiendommer.

(Kilder: Store Norske Leksikon, Store Norske Spitsbergen Kulkompani, NTB)

Powered by Labrador CMS