Bilde etter den føste salven som ble satt av torsdag 20. november.

Underentreprenører kan tape millioner på OSSA-exit

Den spanske bedriftens norske betongleverandør, Betongservice AS, har investert 10 millioner kroner i utstyr som nå står ubrukt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Da Statens vegvesen hevet kontrakten med OSSA fordi selskapet ikke klarte å drive en tunnel i Sørkjosfjellet raskt nok ble det bråstopp for Betongservice også.

-  Det var ingen direkte stor overraskelse at kontrakten ble annulert, men når de hadde holdt på så lenge trodde vi de skulle få holde på videre, sier Harry Fyhn, som er produksjonsleder i Betongservice, til Nordlys.no.

Håper på oppgjør

Fyhn opplyser til nettstedet at selskapet har investert ca. 10 millioner kroner i nytt blandeverk, soldeverk og flere biler for å levere betong til tunnelen.

Han har imidlertid håp om å få tilbake mye av det Betongservice har utestående hos OSSA, siden det ikke er snakk om noen konkurs men kontraktbrudd.

- Hadde gammelt utstyr

Da OSSA ble sparket fra kontrakten  hadde selskapet drevet ca. 400 meter tunnel på et tidspunkt der de skulle ha drevet ca. 1600 meter.

- Jeg kan ikke se at vi kunne gjort så mye annerledes med regelverket vi er underlagt. En lærdom kan være at vi bør være grundigere på å sjekke bakgrunn til firma som ikke har jobbet i Norge før på alt fra gjennomføringsevne til utstyr de har tenkt å bruke. I akkurat denne saken var dårlig og gammelt utstyr en viktig forklaring på at det gikk dårlig, sier prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen til Nordlys.

Powered by Labrador CMS