
Bulli rundet 65 år!
Noen går av med pensjon når de er 65 år, men ikke Volkswagen Bulli. Produksjonen av kultbilen startet for 65 år siden, og den dag i dag ruller det tusenvis av Volkswagen Transporter over hele verden.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det hele begynte i 1947 med en blyantskisse av den nederlandske bilimportøren Ben Pon. To år senere stod de fire første prototypene klare, to varebiler, en kombi og en liten buss. Volkswagens fabrikksjef Henrich Nordhoff lovte at denne bilen skulle være like robust som Bobla.
- Disse kjøretøyene vil ikke bli behandlet med silkehansker. De vil bli behandlet grovt og hensynsløst, sa Nordhoff.
Designerne brukte motoren og drivakslene fra Bobla, og karosseriet ble montert på en ramme. Motoren var på 1,1 liter, og hadde en effekt på 25 hestekrefter. Bussen kunne transportere opptil åtte personer, og de to bakre setene kunne ved noen enkle bevegelser fjernes, slik at det frigjorde et lasterom på 750 liter.
- Derfor kan dette kjøretøyet brukes til alle mulige virksomheter, for hasteleveranser av gods til ambulansekjøretøy, sa lederen for den tekniske utviklingen av bilen mellom 1948 og 1952, Alfred Haesner.
Produksjonen startet den 8. mars for 65 år siden, og ved utgangen av 1950 var allerede 8 000 biler bygget. Etterspørselen var enorm, spesielt på grunn av den lave prisen på 5850 tyske mark. I 1951 kom modellen som campingbil, og etter hvert skulle dette bli en av de viktigste bilene i hippie-bevegelsen.
Fire år etter sin lansering rullet Volkswagen Transporter nummer 100 000 ut av samlebåndet i Wolfsburg, og på dette tidspunktet fantes det tretti forskjellige modeller av kjøretøyet. 80 slike kjøretøy ble produsert på fabrikken i Wolfsburg hver eneste dag, og det ble etter hvert klart at man måtte ha en egen Transporter-fabrikk.
I 1956 stod fabrikken i Hannover-Stöcken ferdig, og i dag – 65 år etter den første – er det produsert nesten 11 millioner av T-serien, som spenner over fem generasjoner som har blitt produsert på verdensbasis.
- T1, eller Bulli, var starten på en suksesshistorie som har vart helt frem til i dag. Fortsatt er det marked for en bil som fungerer like godt som en familiebil som en varebil. Den nyeste modellen, T6, blir lansert i år, forteller Håkon Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.
I dag jobber 19 500 personer med varemerket Volkswagen Nyttekjøretøy – og alt startet for 65 år siden.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?