Nye hjullastere fra Terex

Terex' nye hjullastere TL70S, TL80 og TL100 har mye nytt utstyr.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Terex lanserer en ny generasjon kompakte hjullastere. De nye modellene er TL80, TL100 kompakte hjullastere, og TL70S svinglaster. Hjullasterne er utstyrt med dieselmotorer som oppfyller utslippskravene i EU-standarden IIIB (tilsvarer EPA Tier 4 Final standard i USA).

Hjullastere er utstyrt med Terex’ egenutviklede «Terex Smart Control» styrings- og betjeningssystem.

- Vi har nå utviklet nesten alle våre hjullastere til et helt nytt nivå. Effekten av de ulike forbedringer er å generere merverdi som våre kunder vil sette pris på, i form av bedre ytelse og utstyr som er lettere å bruke - nye motorer, forbedret drift, og den nye designen. Dette fører til økt driftseffektivitet og produktivitet, sier administrerende direktør i Terex Compact Germany GmbH, Peter Hirschel.

Reduserte utslipp

De nye motorene har redusert drivstofforbruket og slipper ut vesentlig færre skadelige stoffer enn tidligere modeller, uten kompromiss i ytelse, heter det i en pressemelding fra den norske Terex-importøren Bulder Maskin. Alle tre hjullastere har en vannkjølt 4-sylindret turbodieselmotor med ladeluftkjøling, samt et system for kjøling og resirkulering av eksosgass.

På et turtall på 2200 rpm, genererer den nye 2,9 liters motoren 45 kW (61 hk) for TL70S og TL80 hjullastere og 55,4 kW (75hp) for TL100 hjullastere. Motoren har elektronisk styrt høytrykks common rail innsprøytingssystem og produserer maksimalt dreiemoment på mellom 240 Nm (ved 1600 rpm for TL70S og TL80) og 300 Nm (for TL100). Dreiemoment som oppnås er høyere enn for forgjengerne og drivverkkomponentene er mer effektive.

Trenger ikke partikkelfilter

Motorene trenger ikke dieselpartikkelfiltre, noe som reduserer vedlikeholdskostnader. Filtre kan imidlertid monteres på et senere tidspunkt. Motordekselet er nytt og annerledes fra tidligere modeller. Ventilasjonsåpningene i det nye designet er 20 prosent større for bedre ventilasjon og motorkjøling.

Den andre store endringen i forbindelse med Generation 2015-hjullastere, er et helt nytt styrings- og betjeningssystem som er utviklet av Terex med innspill fra brukere.

Nytt design innvendig

Terex Smart Control (TSC), kombinerer ny styringselektronikk med en nytt joystick- og instrumentdesign.

- Terex Smart Control er utviklet av oss. Det viktigste var å forstå behovene til føreren, slik at vi kunne forbedre brukervennligheten og betjeningskomforten, samt gjøre ytelses og ergonomiske forbedringer. Vi føler at det ikke er føreren som skal tilpasse seg etter lasteren, det er lasteren som skal tilpasse seg etter førerens behov, forklarer Karl Kleinhenz, leder for design- og utviklingsavdelingen for Terex hjullastere.

.Føreren får mange muligheter til å påvirke ytelsen til maskinens ytelse ved bruk av programvaren, via displayet. Dette gjelder for eksempel innstilling av hydraulikken til tilleggsstyrekretsene, forklarer Kleinhenz. " Med en konfigurasjonsinnstilling som er optimal for bruksområdet sparer føreren tid og er bedre i stand til å fokusere på oppgaven, fortsetter Kleinhenz.

Fire ekstra styrekretser

Det hydrauliske systemet sikrer at arbeidssykluser er nøyaktig og rask, med kraft levert jevnt og smidig. Alle tre hjullasterne tillater at føreren kan kontrollere arbeidsredskaper via så mange som fire ekstra hydraulikkstyrekretser, som opererer uavhengig av hverandre.

Disse inkluderer, for eksempel, et bredt spekter av skuffer, gafler og en rekke arbeidsredskap. Ved hjelp av et hurtigfeste system kan disse lett skiftes fra førerhuset basert på en to-hånds operasjon.

Powered by Labrador CMS