Bøter for lett drivaksel
Vi hører ofte om bøter for overlast. I nyhetsbrevet til vår tyske kollega Trans Aktuell leser vi imidlertid om en tysk sjåfør som fikk bot i Sveits fordi drivakselen var for lett lastet. Dette kan sveitsiske myndigheter fullt ut gjøre med belegg i et EU-direktiv.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den tyske lastebilsjåføren kjørte hengende klær fra Genova i Italia til Wuppertal i Tyskland. Ved en vektkontroll i Sveits fant kontrollørene ut at drivakselen veide inn 360 kg for lite. Det ga en bot på saftige 500 Euro.
Bakgrunnen for dette finner vi i EU-direktivet 96/53/EG fra 1996. Her heter det at ved grenseoverskridende trafikk må minimum 25% av totalvekten ligge på den eller de drivende akslene. Bakgrunnen for dette er selvsagt at man skal ha tilstrekkelig friksjon på drivhjulene. Problemet med bestemmelsen er at den finnes i et direktiv som medlemslandene, samt land som Norge og Sveits, har stor frihet når det gjelder innføring, både når det gjelder tidspunkt og straffereaksjoner.
Sveits har altså valgt å bruke direktivet for det det er verdt, ikke minst når det gjelder bøtlegging. Mange andre land har ikke helt sett hensikten med bestemmelsen og har enten drøyd med å innføre direktivet eller valgt å se gjennom fingrene.
40 tonn = 10 tonn på drivakselen
40 tonn er totalvekten for vogntog i grenseoverskridende trafikk i det meste av Europa, bortsett fra her i Norden. Med et krav om minst 25% av totalvekten på drivakselen må den altså ha en aksellast på minst 10 tonn ved maksimal vogntogvekt. I mange land er tillatt aksellast på drivaksel 11,5 tonn. Man har altså i realiteten bare 1,5 tonn å spille på ved 40 tonn totalvekt.
Man undrer seg om kanskje dette EU-direktivet burde innføres i Norge, i hvert fall med tanke på kjøring om vinteren. Ett av problemene med europeiske semitrailerkombinasjoner med toakslede trekkvogner som kommer inn i landet, er at de slett ikke har 10 tonn på drivakselen. Mange trekkvogneiere som kjører med leietraller sørger for å laste semitrailere med trippelboggi slik at man utnytter trippelboggilasten på 24 tonn maksimalt, rett og slett for å spare egen trekkvogn. Dette innebærer imidlertid at det ikke blir igjen mer enn 16 tonn på bilen, og da er det slett ikke sikkert aksellasten på drivakselen kommer opp i 10 tonn. Aller helst bør den ha 11,5 tonn for å ha størst mulig friksjon og fremkommelighet på vinterføre.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?