Åtte vil oppgradere tunneler
Tilbudene varierte i pris fra ca. 142,9 mill. til ca. 176,1 mill. kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
De neste årene skal ca. 50 tunneler i Nord-Norge oppgraderes for å bli enda sikrere. Nå har Statens vegvesen fått respons på den første kontrakten, som inneholder tolv tunneler på Helgeland og i Salten.
- Generelt kan vi si at det blir nye nødlys, flere og nye nødtelefoner, mer brannslukkeutstyr og noen andre tiltak for å øke sikkerheten for trafikanter og utrykningsetater ved for eksempel kollisjoner og bilbrann. I tillegg skal det bli nytt lys i en del av de gamle tunnelene, forteller prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen, Region nord.
Disse hadde levert tilbud til tilbudsåpningen onsdag 4. mars:
Tilbyder Tilbudssum eks. mva
Scanmatic Elektro AS 142.938.250,-
Mesta AS 143.814.468,-
Traffic Solutions AS 147.390.675,-
Aventi Technology AS 158.546.055,-
Tom Staurbakk AS 163.718.500,-
Elektro Bodø AS 164.783.700,-
OneCo Samferdsel AS 169.489.575,-
OneNordic Kraftmontasje AS 176.169.175,-
Samspillskontrakt
- Det er en stor og kompleks jobb, og vi har vært ekstra spente fordi vi skal prøve ut en kontraktsform som er ny for oss. Nå ser vi at markedet har gitt god respons på denne kontraktstypen, sier prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen, Region nord.
Konkurransen i dette oppdraget gjelder både prosjektering og bygging.
- Vi kaller det en samspillskontrakt, som er en type totalentreprise der vi jobber sammen med entreprenøren for å finne den beste måten å løse oppdraget på. Dette blir spennende, og vi har stor tro på et godt samarbeid og et godt resultat.
Starter i tunnelene til sommeren
Nå som tilbudene er kommet inn, skal Vegvesenet kontrollregne på dem før et av firmaene kan få tilbud om kontrakt. Varigheten på den er ca. tre år.
- Vi tar sikte på at vi kan signere rundt påsketider. Første del av oppdraget vil bestå av prosjektering og samspillsarbeid for å finne de riktige løsningene, og vi regner med at entreprenøren kan starte arbeidet med tunnelene i løpet av sommeren. Da er det opp til den som skal gjøre jobben å avgjøre hvilke tunneler de starter med.
Tryggere i tilfelle en ulykke
Prosjektet omfattet opprinnelig riksveitunneler lengre enn 500 meter, men nå får enkelte kortere tunneler også en viss oppgradering.
Oversikt over tunneler i første kontrakt:
Tunnel Kommune Meter Åpningsår
Kvænflogtunnelen Fauske 1747 1968
Setsåhøgda tunnel Fauske 180 1968
Saksenviktunnelen Saltdal 1148 1992
Saltnestunnelen Saltdal 466 1991
Dalmovikhalstunnelen Saltdal 164 1991
Illhøllia tunnel Rana 1260 2002
Nesset tunnel Hemnes 578 1996
Nordmarktunnelen Hemnes 184 1996
Finneidfjordtunnelen Hemnes 857 1996
Breivikhammartunnelen Hemnes 186 1996
Pytjehåjen tunnel Hemnes 110 1996
Korgfjelltunnelen Hemnes og Vefsn 8533 2005
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?