Franske Posten tester brenselcelle
Renault Trucks gjennomfører nå i samarbeid med franske Posten en fullskalatest av en Renault Maxity med el-motor og hydrogendrevet brenselcelle som rekkeviddeforlenger.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Maxity er en 4,5-tonns lastebil som kan leveres med batteridrift. Rekkevidden ligger da på inntil 100 km med fulladet batteripakke. For mange er dette i minste laget. Testbilen har i tillegg til batteriene også en brenselcelle som leverer inntil 20 kW til lading av batteriene. Samlet har kjøretøyet da en fordoblet rekkevidde som normalt vil være tilstrekkelig for distribusjonsbiler av denne størrelse i byer og tettbygde strøk.
Bilens fire batteripakker veier 400 kg. Alle nødvendige installasjoner for bruk av hydrogen øker vekten med ytterligere 400 kg. Bilens to hydrogentanker rommer hver 75 liter, eller fire kg, hydrogen ved et trykk på 350 bar.
I Jurafjellene
Bilen går nå under krevende forhold. Det har sammenheng med at Posten i Frankrike tester alle nye kjøretøyløsninger i Jurafjellene som blant annet kan by på tøffe vinterforhold. Fremtidig bruksområde for slike kjøretøy vil imidlertid være byer og tettbygde strøk hvor behovet for å redusere avgassutslipp er størst.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS