
OSSA sliter med tunnelen i Sørkjosfjellet
Vegvesenet: - Skulle ønske OSSA hadde kommet dobbelt så langt
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Statens vegvesen håper den spanske entreprenøren kan ta igjen noe av det tapte på byggingen av tunnelen gjennom Sørkjosfjellet på ny E6 i Troms.
Mandag 2. mars var tunnelen 34 meter på nordsiden og 246 meter på sørsiden, ifølge Framtid i nord.
- Vi skulle ønske at de hadde kommet dobbelt så langt, men vi ser at de har hatt utfordringer, sier fungerende prosjektleder i Statens vegvesen, Ivar Kaino til avisa.
Utsyret er «oppdatert»
Ifølge Kaino er ikke den spanske bedriften vant med typen berg de skal sprenge og sikre i Sørkjosen. Bedriften har skiftet ut spanske ansatte med svensker og nordmenn som er mer vant med arbeidsforholdene. I tillegg er noe av utstyret «oppdatert» melder avisa.
Nå håper prosjektlederen OSSA kan ta igjen noe av den tapte fremdriften.
Snakker bare spansk
Det er en utfordring på anlegget at flere av de spanske arbeiderne bare snakker morsmålet.
Dette er også en sikkerhetsrisiko. Prosjektledelsen har utstyrt dem som snakker norsk på anleggsplassen med røde hjelmer, slik at Statens vegvesen raskt skal kunne vite hvem som forstår byggherrens språk i en krisesituasjon, melder Framtid i nord.
STILLING LEDIG:
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet