- Tøys å gi norsk lønn til østeuropeiske sjåfører
Trygve Hegnar er ikke nådig i kritikken av lastebil-general Geir A. Mo.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den adm. direktøren i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever minstelønn i Norge for å hindre sosial dumping med underbetalt arbeidskraft.
- Mos rørende omtanke for sine konkurrenter høres flott ut, men det han vil er å få dem bort fra markedet. Skal de ha bulgarsk lønn i hjemlandet, minstelønn i Tyskland og norsk minstelønn i Norge? Spør Trygve Hegnar i sin leder i tirsdagsutgaven av Finansavisen.
NLFs forslag:
Naturlig med grensekryssing
Han understreker at Geir A. Mo er på ville veier.
- Hvem i all verden skal følge opp og kontrollere dette? Spør Hegnar.
- At lønnsnivået i store deler av Øst-Europa er langt lavere enn i Norge, er ikke noe nytt, og det finnes sikkert noen med luselønn ned mot 500 euro i måneden, sier Hegnar og understreker videre:
- Men sjåfører og lastebileiere som bor og lever i disse landene, har selvfølgelig et lønnsnivå som er tilpasset eller formet av kostnadene til livsoppholdelse i hjemlandet.
Hegnar sier også at det ligger i sakens natur at sjåfører krysser grenser i Europa, og at disse sjåførene da blir konkurrenter til norske lastebileiere.
Innførte minstelønn
Mo viser til at Tyskland i forrige måned innførte nasjonal minstelønn i transportbransjen og at Frankrike nå gjør det samme.
- Behovet er stort også i Norge for å trappe opp kampen mot sosial dumping, særlig med underbetalt arbeidskraft fra Øst-Europa, mener Mo.
- Vi ser imidlertid at det hentes sjåfører fra både Sør-Amerika og Asia, så problemet vil fortsette å bre om seg dersom ikke noe gjøres, sier Mo til Nationen.
Mo viser til at det allerede er innført minstelønn innen bransjer som bygg, fiskeindustri og landbruk. Det er ingen grunn til at man ikke skal gjøre det samme i transportbransjen, mener NLF-direktøren.
Anstendighet
- Norge bør definitivt følge etter. For oss handler dette om anstendighet og like konkurransevilkår. Det er mange stygge eksempler på uanstendige arbeidsbetingelser og leveforhold blant sjåførene fra Øst-Europa som jobber i Norge. Vi kan ikke ha det sånn, sier Mo.
Også Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener minstelønn bør innføres også i norsk transportbransje.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?