- Tøys å gi norsk lønn til østeuropeiske sjåfører
Trygve Hegnar er ikke nådig i kritikken av lastebil-general Geir A. Mo.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den adm. direktøren i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever minstelønn i Norge for å hindre sosial dumping med underbetalt arbeidskraft.
- Mos rørende omtanke for sine konkurrenter høres flott ut, men det han vil er å få dem bort fra markedet. Skal de ha bulgarsk lønn i hjemlandet, minstelønn i Tyskland og norsk minstelønn i Norge? Spør Trygve Hegnar i sin leder i tirsdagsutgaven av Finansavisen.
NLFs forslag:
Naturlig med grensekryssing
Han understreker at Geir A. Mo er på ville veier.
- Hvem i all verden skal følge opp og kontrollere dette? Spør Hegnar.
- At lønnsnivået i store deler av Øst-Europa er langt lavere enn i Norge, er ikke noe nytt, og det finnes sikkert noen med luselønn ned mot 500 euro i måneden, sier Hegnar og understreker videre:
- Men sjåfører og lastebileiere som bor og lever i disse landene, har selvfølgelig et lønnsnivå som er tilpasset eller formet av kostnadene til livsoppholdelse i hjemlandet.
Hegnar sier også at det ligger i sakens natur at sjåfører krysser grenser i Europa, og at disse sjåførene da blir konkurrenter til norske lastebileiere.
Innførte minstelønn
Mo viser til at Tyskland i forrige måned innførte nasjonal minstelønn i transportbransjen og at Frankrike nå gjør det samme.
- Behovet er stort også i Norge for å trappe opp kampen mot sosial dumping, særlig med underbetalt arbeidskraft fra Øst-Europa, mener Mo.
- Vi ser imidlertid at det hentes sjåfører fra både Sør-Amerika og Asia, så problemet vil fortsette å bre om seg dersom ikke noe gjøres, sier Mo til Nationen.
Mo viser til at det allerede er innført minstelønn innen bransjer som bygg, fiskeindustri og landbruk. Det er ingen grunn til at man ikke skal gjøre det samme i transportbransjen, mener NLF-direktøren.
Anstendighet
- Norge bør definitivt følge etter. For oss handler dette om anstendighet og like konkurransevilkår. Det er mange stygge eksempler på uanstendige arbeidsbetingelser og leveforhold blant sjåførene fra Øst-Europa som jobber i Norge. Vi kan ikke ha det sånn, sier Mo.
Også Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener minstelønn bør innføres også i norsk transportbransje.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller