Kjell A. Sørlie er Bring-sjåfør i avdeling 20 på Kongshavn. Han kjører daglig Kongshavn - Coop i Ås. Han er bilentusiast og har gjort det meste selv på sin Scania R620. Etter fire dieseltyverier har han nå holdt drivstofftyver unna med alarmer. Alle

Slo tilbake mot dieseltyvene

Fjerde gang dieseltyvene tok for seg fra lastebilen til Kjell A. Sørlie så han dem fra soveromsvinduet og gikk til aksjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Om natten står den grønne Scania R620 lastebilen alltid parkert et stykke bortenfor boligen i Ås. Sørlie synes det er en god løsning, for da slipper han å forstyrre naboene når han starter opp tidlig om morgenen. Det er bare et lite steinkast fra bilen og bort til soveromsvinduet.

Men det er andre som også liker parkeringsløsningen til 39-åringen. Den hjemmegjorte, blanke og velholdte 2007-modellen tiltrekker seg kanskje spesiell oppmerksomhet? Det gjør i hvert fall den rustfrie dieseltanken, som ble bestilt på mål.

– Tanken, som rommer 500 liter, er spesiallaget, som mye annet på bilen. Første gangen den ble tappet, hadde den ikke lås. Jeg monterte lås på tanklokket med det resultatet at både lås, lokk og tank ble ødelagt. Det ble tanklokk uten lås igjen, for denne «herpingen» ble veldig kostbar, sier Sørlie i en pressemelding fra Posten.

Alarmen gikk

Sørlie var fortvilet og møkk lei drivstofftyveriene. Det var da han installerte alarmer på bilen.

– Noen dager senere, klokken 04, gikk alarmen på soverommet. Jeg så tyvene i aksjon fra vinduet og lurte et øyeblikk på hva jeg skulle gjøre. Jeg bestemte meg for å løpe ut. Tyvene skjønte at de var oppdaget og forsvant i full fart i en varebil med østeuropeiske skilter. Jeg gikk inn, men ble urolig og fikk ikke sove igjen. Hva om de kommer tilbake igjen? Man er ikke høy i hatten i sånne situasjoner, sier Sørlie, som selv er en kraftig kar.

Nå er det noen måneder siden hendelsen, og bilen har fått stå urørt. Sørlie tror alarmen har sendt lydbølger inn i et eventuelt organisert miljø: Det er lurt å holde seg unna Bring-bilen(e) på Kroer. En Bring Frigo-kollega i nabolaget har også bilen sin parkert i samme veien.

Sørlie har en amerikansk lastebil av merket Peterbilt 1983 modell har han stående i en låve hos en kamerat. Den har han også bygget opp selv.

 

Mor krevde fagbrev

Kjell A. Sørlie eier av én av de 44 bilene i avdeling 20 hos Bring Warehousing på Kongshavn i Oslo. 39-åringen kjører daglig rute med varer til Coop i Ås. Han jobbet tidligere for Wajens og Box, før Bring overtok. Sørlie har fagbrev som bilmekaniker på Scania, og han har sertifikat for containertruck. Han jobber mye og stortrives med lokalkjøringen for Bring. Faren var lastebileier og broren kjører også lastebil.

– Mor sa til oss ungene: «Bli hva dere vil, men alle skal ha fagbrev».

Helt bildilla

Interiøret i Peterbilt-en er ikke helt "standard".

Sørlie er bilinteressert langt over gjennomsnittet, og det skal være amerikansk, ja, bortsett fra Scania.

Scania R620-en ble kjøpt ny, men helt «ren», kun som chassis med rammevanger og skjermer. Delene ble importert, lakkert og montert. Det blanke på bilen er rustfritt påbygg, som han selv tegnet og fikk laget etter mål i Sverige.

 

Selve hytta ble trukket om i Danmark, og eksosanlegget måtte bestilles fra USA. Det fantes bare 6 tommers anlegg å få kjøpt i Norge den gangen. Sørlie skulle ha 7 tommers.

Grombilen

Sørlie reiser til USA en gang i året, blant annet på jakt etter deler og annen bilrekvisita. Hjemme i garasjene står privatbilen, en Chevrolet Tahoe og stasbilen, Chevrolet Bel Air 1955 modell. I et hjørne roer en Harley Davidson ned i vinteropplag.

Sørlie forteller at det er fire Bring-kolleger på Kongshavn som har amerikanske trekkvogner.

– Grombilen, en 1983-modell Peterbilt 359 Long Hood med en 14.5-liters 6-sylindret Caterpillar-motor, står på låven hos en kamerat. I 2003 importerte jeg, og gjorde alt med den selv. Den amerikaneren har jeg drømt om siden jeg var smågutt.

Powered by Labrador CMS