Krever minstelønn for utenlandske sjåfører

NLF krever at alle yrkessjåfører som kjører i Norge, også utenlandske, skal ha en minstelønn på 157 kroner timen, pluss diettgodtgjørelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Billige østeuropeiske sjåfører dominerer en stor del av markedet i Vest-Europa og Norge. De kjører varer til rike nordmenn på østeuropeisk lønn. Slikt tjener eller sparer noen penger på.

Og de som taper er norske sjåfører og lastebileiere som ikke kan klare å konkurrere mot den billige utenlandske transporten.

Lønn og diett

Det vil Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjøre noe med, og foreslår nå at alle som kjører på norske veier skal ha en minstelønn på 157 kroner time, i tillegg til å ha krav på diettgodtgjørelse.

Det betyr altså at eksempelvis et rumensk transportselskap må betale sin rumenske sjåfør etter norske regler når sjåføren kjører i Norge.

– Vi har bedt om verktøy for å bekjempe sosial dumping og etablere like konkurransevilkår. En minstelønn for all kjøring i Norge kan bli et slikt verktøy, dersom det også vil omfatte kabotasjekjøring, noe vi forutsetter, sier administrerende direktør Geir A. Mo til NLFs eget nettsted, lastebil.no.

– Uten en effektiv kontroll risikerer vi imidlertid at en allmengjøring blir en papirtiger uten effekt for andre en seriøse norske bedrifter, poengterer han og forventer at myndighetene tar ballen videre.

Tysk ordning

En ordning med minstelønn er allerede innført i Tyskland, der alle som kjører gjennom landet må kunne dokumentere at de tjener minst 8,5 euro i timen – rundt 80 norske kroner.

Les saken: Innfører minstelønn for utenlandske sjåfører Fra 1. januar gjelder minstelønnsbestemmelser i Tyskland også for utenlandske sjåfører som bare kjører gjennom landet.
Klaget til EU: Protesterer mot tysk minstelønn En lang rekke land, blant annet Polen og Storbritannia, er i harnisk over at Tyskland prøver å heve lønnen til sjåfører på tyske veier.

Geir Mo etterlyser også ansvarliggjøring av transportkjøperen, for å hindre sosial dumping.

– Vi må gjøre i Norge som de allerede har gjort det i Finland. Der pålegger de transportkjøper å foreta en vurdering av om prisen som tilbys er realistisk i forhold til å dekke kostnadene ved oppdraget.  Da tvinges transportkjøperne å ta ansvar og ikke bare tenke pris.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS