
Vil «Svanemerke» lastebiler
E6 har vært stengt av lastebiler 268 ganger i vinter, og utlendinger står for halvparten av uhellene. For å bli kvitt de verste vil NLF innføre miljømerking av lastebiler.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Fram til tirsdag denne uken har E6 vært sperret helt eller delvis av vogntog hele 268 ganger. Verst har det vært i Nordland, som står for rundt halvparten va uhellene.
Og verst er de utenlandske vogntogene. 159 av de 268 (59%) episodene har vært med utenlandske kjøretøy.
Norges Lastebileier-forbund (NLF) krever at transportkjøperen skal holdes ansvarlig for å benytte seg av lovlig og trygg transport. Et skritt på veien er Transportsvanen, en merking av lastebiler på linje med svanemerket som finnes å daglivareprodukter.
- Transportsvanen handler om ansvarliggjøring av alle ledd i transportkjeden, også transportbestillere og vareeiere. Så lenge bestillerleddet kan velge de transportene som faller billigst ut, vil vi ikke bli kvitt problemet med stengte veier, forsinkelser og ulykker på norske veier, sier Roar Melum, hjernen bak Transportsvanen, til NRK.
Han håper at merkeordningen kan innføres i nær framtid.
- Håpet er at etterspørselen etter transport som driver lovlig, trygt og ikke driver sosial dumping øker. Ellers vil de som jukser og tar snarveier fortsatt vinne kampen om oppdragene.
Denne statistikken viser uhell med vogntog på E6 hittil i vinter:
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
