Nødbrems blir standard
Volvo Trucks innfører kollisjonsvarsling med nødbrems som standard på Volvo FH. Se video der journalist Annette Eilert prøver systemet.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
AT.no var på en testbane utenfor Göteborg og prøvde en Volvo FH med varslings- og nødbremsesystemet «Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB)» sammen med flere norske og svenske journalister. Vi skrev da dette om systemet:
En hard oppbremsing senere har FH-en bremset selv ved hjelp av det innebygde nødbremssystemet, Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB). Dette systemet bruker to sensorer til å måle avstander og hastighet til kjøretøy foran lastebilen: En radar i grillen og et kamera over frontruten. Dataprogramvare utviklet av Volvo, og koblet til bremsene, sørger for at bilen automatisk prøver å unngå kollisjon. Radaren er for øvrig den samme som den adaptive cruisekontrollen bruker. CW-EB virker selv om cruisekontrollen er slått av. CW-EB har fire varsel/bremse-faser: 1. Forvarsel med lys. 2. Varsel med lyd og blinkende lys. 3. FH bremser, fortsatt med lys- og lydvarsling. 4. Full brems med lys- og lydvarsel.
Krav om nødbrems
I Europa blir det krav om nødbremssystem på nye lastebiler fra november 2015. Volvo ønsker å ligge i forkant av dette, og innfører systemet som standard på nye treakslede Volvo FH fra uke 37 2014.
- Vi har valgt ågå lenger enndet lovkravet sier med vårt nødbremsesystem. Det viktigste er forhindre en ulykke. Systemet forsøker å få førerens oppmerksomhet i flere steg med lys og lyd før bilen foretar en nødbrems, sier Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks i Sverige.
Varsling som regel nok
- Vi vil ikke ta fra sjåførene manøvreringen av kjøretøyet, ettersom de har best mulighet til å bedømme situasjonen og gjøre en unnamanøver, sier Almqvist.
Men om ikke lastebilen registrerer noen reaksjon fra sjåføren gjennom rattutslag eller oppbremsing starter varslingen. Deretter en forsiktig bremsing. Dersom det trengs aktiveres nødbremsesystemet som får lastebilen til å stoppe helt opp.
I de fleste tilfeller får de første varslene sjåføren til å reagere, og det som kunne blitt en alvorlig ulykke avverges.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?