
67-meters vogntog på 340 tonn
Det er store forhold når Statnett Transport AS ferdes langs veiene med en trafo. Se video.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Onsdag 20. august fraktet Statnett en trafo fra Oslo til Lillehammer via riksvei 4 om Gjøvik og fylkesvei 213 (gamle E6).
Med en tungtransporthenger, en trekkbil i front og en bil som skyver bak er den totale lengden 67 meter. Trafoen veier 159 tonn og totalvekten på vogntoget er 340 tonn. Bredden er 3,75 meter.
Gjennomsnittsfarten ligger på 20 km/t på en slik transport.
Trafikksikkerhet
På grunn av de ekstreme dimensjonene kvalitetssikret Statens vegvesen ruten vogntoget skulle kjøre på forhånd sammen med oppdragsgiver, Statnett.
- Det viktigste er at en slik spesialtransport ikke fører til fare for andre trafikanter. Derfor har vi først og fremst sett på hvilke veier som burde velges ut fra trafikksikkerhetshensyn. Vogntoget bør også hindre den øvrige
trafikken minst mulig, opplyser rådgiver for spesialtransport i Statens vegvesen, Morten Skaugen i en pressemelding.
Kjørte gamle E6
Spesialtransporten kjørte riksvei 4 fra Oslo forbi Gjøvik før den kjørte over Mjøsbrua og til Moelv. Derfra kjørte den fylkesvei 213 (gamle E6) gjennom Brøttum, til Lillehammer og Hovemoen.
- Hovedårsaken til at den ikke kjørte E6 fra Mjøsbrua til Lillehammer, er den midlertidige brua som ble satt opp på Vingrom etter flommen i 2013. Den ville ikke tålt den ekstreme belastningen som dette vogntoget representerer, sier Skaugen.
Det er bruavdelingen i Vegdirektoratet som har godkjent at alle bruene som skal passeres tåler belastningene.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS