Fjernstyrt lastsikring for stykkgods
HANNOVER (AT.no): Finske NWE Network Enginering Oy er i ferd med å utvikle et fjernstyrt lastsikringssystem for stykkgods. Se video.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Truck Safe-systemet er en videreutvikling av det allerede eksisterende Fix Road, som består av lastsikringsduk/stropper som henger på en skinne ved taket i lasterommet med et strikksystem.
Men mens det gamle systemet må trekkes ned og strammes manuelt, vil det nye Truck Safe kunne fjernstyres ved at det også er et skinnesystem med strammere på gulvet (se videoen).
- Måtte vise systemet nå
NWE har ikke ferdigutviklet Truck Safe. Blant annet må utfordringer med å få det «automatiske» systemets strikker til å klare å heise opp duken når lasten skal losses. Finnene viste likevel systemet på nyttekjøretøymessen IAA i Hannover, Tyskland, i slutten av september.
- Systemet er etter planen klart for å sendes ut på markedet i 2015. Men da er det ikke noen Hannover-messe, og i 2016 er det lit i seneste laget i vise det som en viktig og innovativ nyhet, sa adm. direktør Mats Rönnskog i NWE til AT.no da selskapet demonstrerte Truck Safe på messen.
Styring med smarttelefon
Prototypen som ble vist i Hannover hadde et kontrollpanel som fjernstyrte via en ledning. Men det skal kunne brukes en trådløs løsning for å styre lastsikringen i fremtiden. Det kan være snakk om en fjernkontroll til systemet eller en app til en smarttelefon som har samme funksjon. Det viktige er at det blir en toveiskommunikasjon slik at fjernkontrollsystemet blant annet viser med hvor stor styrke lasten er sikret.
Det skal også kunne etterstrammes automatisk, og varsle sjåføren dersom lasten ikke lenger er godt nok sikret.
Duken skåner lasten
Tester NWE har fått utført viser at lastsikringsduk holder lasten på plass med mindre skader og forflytning enn ved sikring med stropper. Dette skjer fordi energien ved for eksempel en nødbremsing fordeles jevnere til lasten ved bruk av duk enn ved stropper. Med stropper blir det et stort trykk på overflaten båndet dekker. Med duk blir det et mindre ttrykk på et me større område. Dermed tar lasten mindre eller ingen skade ved en bråstopp.
En annen fordel med duken er at når stykkgods midt i lasten fjernes, kan den gjenværende lasten sikres med duk-barrierer uten at den gjenværende lasten trenger å flyttes.
Trailer Innovation 2015Truck Safe mottok tredjepremie i i kategorien Safety på IAA i Hannover.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?