Bygger bru på kvikkleire
Entreprenøren Johs. J. Syltern AS møter krevende grunnforhold når selskapet nå skal bygge ei 90 meter lang bru over elva Skauga i Rissa kommune.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Tidlig i høst startet anleggsarbeidet på den tre kilometer lange strekningen Leksvik grense-Olsøy. En del av prosjektet er å bygge Skaudalsbrua.
Mer kvikkleire enn antatt
Statens vegvesen var kjent med at det var mye kvikkleire i området der brua skal bygges, men grunnboringer i planleggingsfasen avdekket at forekomsten var en god del større enn antatt. Det røde feltet på kartet nederst på siden viser størrelsen på kvikkleiresonen. På det største er dybden på kvikkleira hele 25 meter.
- Kvikkleire kan potensielt gjøre et veiprosjekt vesentlig dyrere, fordi vi kan ende opp med å måtte gjøre omfattende terrengtiltak for å oppnå tilstrekkelig høy grad av sikkerhet. I dette prosjektet førte funnet av kvikkleire til omprosjektering av brufundamentene og omlegging av deler av veilinjen, sier geoteknikker Samson Degago i berg- og geoteknikkseksjonen i Statens vegvesen.
Stabilisering av området
I dette byggeprosjektet er det i hovedsak to aktuelle tiltak som skal stabilisere området:
- Bygge motfylling av stein på bunnen av kvikkleireskråningen
- Terrengavlastning, det vil si å fjerne jord- og steinmasser for å redusere trykket ovenfra.
De siste ukene har det pågått slikt stabiliseringsarbeid for å forberede selve brubyggingen. I tillegg til tiltakene er rekkefølgen på arbeidsoppgavene spesielt viktig når man har med kvikkleire å gjøre.
- Først la vi stein langs Skauga som skal forebygge at elva graver seg inn mot der kvikkleira ligger - såkalt erosjonssikring. I tillegg skal erosjonssikringen bidra til stabilisering av kvikkleireområdet. Etterpå bygde vi en midlertidig motfylling, som skal øke stabiliteten av skråningen under brubyggingen. Etter at motfyllingen var ferdig, fjernet vi ca. 20.000 kubikkmeter jord og leire på toppen av kvikkleireskråningen. Dette reduserer trykket på kvikkleiren under. Kombinasjonen av disse tiltakene får stabiliteten i området opp på et akseptabelt nivå, forklarer byggeleder Ørjan Edvardsen i Statens vegvesen.
Spesiell boringsteknikk
I januar begynner arbeidet med selve brua når pelene skal ned. Brua skal fundamenteres på totalt 15 stålrørspeler fordelt på fire akser. To av aksene ligger på kvikkleire. Her skal stålrørspelene bores gjennom kvikkleira og forankres i fast fjell.
- Vi må bruke en spesiell og skånsom boreteknikk for å unngå forstyrrelser når stålrørene skal gjennom kvikkleiren. Samtidig kan ikke maskinene vi bruker være for tunge, sier Edvardsen.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?