Jon Forr Toverud, som bor rett ved tunnelåpningen på Frya, fikk tatt en liten 'hevn' da han, sammen med sprengningsbas Olaus Nygjerdet i AF, fikk trykke på knappen og smelle av den siste dynamittsalva i Hundortunnelen.

Her «hevner» naboen seg på AF Anlegg

AF Anlegg har brukt tre måneder kortere enn planlagt på drivingen av Hundorptunnelen. En nabo fikk hevne seg etter ni måneder med rystelser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

 

Onsdag ble gjennomslagssalva i Hundorptunnelen på E6 i Gudbrandsdalen fyrt av.

Mer enn fire kilometer tunnel på ny E6 i Sør-Fron i Gudbrandsdalen er sprengt ut.

Les også:  noen sinne har tildelt

Tunneldriving er nødvendigvis en støyende affære, og som en slags anerkjennelse av dette fikk Jon Forr Toverud fyre av den siste salva sammen med sprengningsbas Olaus Nygjerdet.  Toverud bor rett ved tunnelåpningen på Frya, og er blant dem som har vært mest plaget av drivingen.

- Jeg er veldig takknemlig for at jeg nå får lov til å smelle litt for dere, for nå har dere smelt for meg i nesten et år. Dette er en stor dag for meg, sa Forr Toverud med et smil idet han trykte på knappen og sprengte gjennomslagssalva, opplyser Statens vegvesen.

Uten uhell

AF Anlegg har sprengt ut Hundorptunnelen på ni måneder, tre måneder raskere enn planlagt. Godt fjell og lite vann har bidratt, men også solid innsatts fra arbeiderne har bidratt til fremgangen. Drivingen er blitt gjort helt uten uhell og personskader.

- Det er viktig at vi er i gang med bygginga av en ny vei som skal spare liv. Markeringen i dag viser også at vi kan fullføre dette arbeidet i tide, og det er veldig viktig at det blir utført uten skader, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Svein Røed.

- En stor dag

- Dette er en stor dag, sa ordfører i Sør-Fron, Ole Muriteigen.

- Denne veien har vært planlagt siden det året jeg ble født, i 1969, så det er på tide at den endelig blir bygget, sa han, og gratulerte alle sammen med dagen og takket for innsatsen så langt.

Det gjenstår fortsatt et og et halvt år med arbeid før Hundortptunnelen kan tas i bruk.  Det skal legges vann- og dreneringsrør og ulike kabler gjennom tunnelen. Det skal etableres vann- og frostsikringshvelv, vegbane med asfalt, ventilasjonsvifter, belysning, SOS-kiosker, fotobokser, overvåkingssystem med mer.

Tunnelen går mellom Frya i øst og Odenrud i vest. Den blir 4 300 meter lang, inkludert tunnelportalene.

Del av storprosjekt

Hundorptunnelen er en del av E6-prosjektet Frya-Sjoa, som igjen er en del av det større prosjektet Biri-Otta.

noen sinne har tildelt

Byggingen av 34 km lange Frya-Sjoa er delt i to store hovedentrepriser - de to største veikontraktene som Statens vegvesen .

Frya-Vinstra utføres av entreprenør AF Gruppen Norge AS. Vinstra-Sjoa bygges av arbeidsfellesskapet E6 Implenia-Aurstad ANS. Begge prosjektene skal stå ferdig høsten 2016.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS