
Raser mot norske dekkregler
Svensk transportør mener de nye, norske reglene for vinterdekk på vogntog er for kostbare.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Fra 1. januar må det være godkjente vinterdekk med minst 5 mm mønsterdybde på alle akslinger på vogntog med totalvekt på over 3500 kg.
Dekk-kontroll:
Det kan bli dyrt for utenlandske transportører som kjører til og fra Norge.
- Vi må jo helt enkelt bytte dekk nå, og det er jo en veldig stor kostnad, sier Stefan Bergström som jobber for en transportbedrift i Värmland til Sveriges Radio.
- Hva koster det?
- 100.000 får vi legge på ekstra dekk-kostnader i år. Det blir helt klart en kostnadsøkning for vår del, sier Bergström.
- De fleste jeg har snakket med syns dette er veldig irriterende, sier Bergström til P4 Värmland, og legger til at han ikke er sikker på om regelendringen er til det bedre for sikkerheten.
- I bunn og grunn handler dette om hvilken hastighet du har når du kjører. Setter du vinterdekk på hele kjøretøyet så får du kanskje en følelse av falsk trygghet.
Utbredt juks:
Les også:
STILLING LEDIG:
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Mekaniker
Beck Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as
-
Kategorisjef John Deere skurtreskere, finsnittere og redskap
Felleskjøpet
-
Produktsjef John Deere traktor
Felleskjøpet
-
Bas | Formann
Kolnes Maskin AS
-
Gravemaskinfører | Grunnarbeider
Kolnes Maskin AS
-
Vil du selge Valtra og andre ledende merkevarer hos Akershus Traktor?
Akershus Traktor as. Avdeling Vinstra
-
Nasjonal salgssjef Anlegg, Industri og Landbruk
BestDrive Norway AS
-
Mobilkranfører
NORDIC CRANE AS