Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby på Jessheim trafikkstasjon med en bulgarsk trekkbil som sårt trenger reparasjoner og som har bruksforbud til bremsene er i orden.

«Good weekend - and sorry»

Den serbiske sjåføren virket nærmest glad for å få bruksforbud på sin bulgarske delvis knuste trekkbil med ødelagt bremseskive.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Trekkbilen ble stoppet på Jessheim trafikkstasjon fredag 6. juni. Plasten er knekt og knust flere steder på trekkbilen. Løsningen er strips og tape for å holde løse deler på plass. Det som utløser bruksforbudet er en bremseskive med bortslitte kanter og sprekk.

Det var mye knust plast på den bulgarsk-registrerte trekkbilen.

- Ved full oppbremsing har vi sett at slike bremseskiver deler seg. Da forsvinner bremsekraften på dette hjulet, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.

I tillegg mangler sjåføren et dokument som viser at han er ansatt av den bulgarske bedriften som eier bilen, siden han kommer fra et land utenfor EU.

Pinse på Jessheim

Sjåføren ringer til sin «boss». Sjefen snakker svensk og er etter alt å dømme et sted i Sverige. Han lover at bilen, som eies av Bekom Invest Eood i Petrich, Bulgaria, skal bli reparert i løpet av pinsen. Trekkbilen kan ikke brukes før den er godkjent av Statens vegvesen etter pinse.

Serberen virker nærmest glad over at den ødelagte bilen han kjører må repareres. Og virker brydd over at inspektørene måtte bruke så mye av sin tid for at han ikke hadde bilen i orden.

«Good weekend - and sorry», sier han til inspektørene.

Han tar av registreringsskiltene selv og gir dem til Vegvesenet. Så venter fire netter i bilen på Jessheim trafikkstasjon før den eventuelt er reparert og godkjent for videre ferd.

«Quick fix»: Strips holder bilen sammen.

Stoppet før

Sjåføren er ikke stoppet før av Statens vegvesen, men det er bilen. Den fikk bruksforbud 17. oktober 2013 ved Husum kontrollstasjon i Løten. Grunnen var den samme som nå: Ødelagt høyre bremseskive på forakselen.

Da stakk den daværende sjåføren av med bilen. Det er tydelig at det ikke er gjort noen forsøk på å reparere bremsene siden den gang på den nå bulgarskregistrerte bilen.

Hallands Transport

«Quick fix 2»: Tape er også en vanlig reparasjons-metode på denne Volvo-en.

Trekkbilen er tidligere eid av Hallands Transport i Sverige. Når lastebiler blir for slitt og gamle til å brukes av bedrifter i Vest-Europa, blir de solgt til markeder øst i Europa, Midt-Østen, Afrika og Sør-Amerika. Her blir i flere tilfeller ikke service og reparasjoner fulgt særlig godt opp, så lenge bilene fungerer. De som selger bilene tar i mange tilfeller ikke bort sine firmamerker på bilene de selger.

Det kan bli serdeles dårlig reklame for disse selskapene når «gamle skranglekasser» kjører langtransport til områdene der opprinnelsesbedriftene holder til. I dette tilfellet virker det jo for utenforstående som om det er Hallands Transport som har bilen. Det kan være ett bevisst trekk fra kjøperne ikke å fjerne merkene fra selskapene de kjøper biler fra.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS