
Tysk dominans i Trailer Innovation
Tyske leverandører la beslag på fem av syv førsteplasser i Trailer Innovation Award. Troféene ble overrakt på nyttekjøretøy-utstillingen IAA 26. september.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Vinnerne
Chassis: Goldhofer vant denne kategorien for sitt lavbygde semitrailerchassis med enkelthjulsoppheng av MacPherson-typen. Ifølge selskapet er Goldhofers MPA-aksel den letteste med enkelthjulsoppheng på markedet. I tillegg kan hjulene ha et styreutslag helt opptil 60 grader.
Påbygg: Langendorf vant denne kategorien med ISOXX isolert semitrailer. Fra 1. januar 2016 kommer nye EU-bestemmelser om isolering av påbygg for asfalt. Det kreves at temperaturen på asfalten synker minst mulig under transport for at man skal oppnå best mulig kvalitet på den ferdiglagte asfalten. Langendorfs løsning er basert på en dobbeltvegget konstruksjon med isolering mellom. Produsenten har fått til dette med en økning i vekten på bare 200 kg.
Smart trailer: Knorr-Bremse vant med systemet iTAP med fjernkontroll-funksjonalitet. iTAP registrerer tilstanden på alle aktuelle funksjoner i semitraileren uavhengig av trekkvogn. Sjåføren kan kontrollere og styre funksjonen med en app på mobiltelefon eller nettbrett.
Sikkerhet: Schmitz Cargobull fikk prisen for en sikkerhetspakke for tippsemitrailere. Pakken består av sensorer som overvåker vinkelen mellom trekkvogn og semitrailer, samt kjøretøyets sidehelling. Systemet forhindrer tipping før man når kritiske verdier, og innen det skjer, får også sjåføren et varselsignal. Systemet kan kontrolleres ved hjelp av berøringsskjermen på en smartphone eller nettbrett. Her kan sjåføren også stille inn maksimal høyde for å unngå at semitraileren ved tipping tar opp i bruer, strømkabler eller andre hindringer.
Miljø: Det nederlandske selskapet Twan Heetkamp Trailers har utviklet en kjøletrailer hvor aggregatet drives kun elektrisk. Det skjer i hovedsak ved hjelp av solcellepaneler på taket som sender strøm til en batteripakke. Batteriene kan også lades når kjøretøyet bremses ned ved hjelp av en hydraulisk overføring fra girkassehuset. En tredje mulighet er å tilkoble 380 volt.
Konsept: Belgiske Faymonville vant denne kategorien med et semitrailer-konseptchassis med betegnelsen CombiMAX. Systemet bygger på at man ved hjelp av en enkel akselmodul kan utvide en eksisterende henger med flere aksler. Men det stopper ikke der. Selskapet har også utviklet en svanehals som kan styre alle aksler som måtte være på en CombiMAX-henger.
Komponenter: Vinneren av kategorien Komponenter er tyske Sörensen som har utviklet en bakløfter med integrert sakselift. Bakløfteren er utviklet for varebiler og mindre lastebiler, og da når plattformen ofte ikke opp på høye ramper. Med den integrerte sakseliften er det ikke lenger noe problem.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
