
Speditørene ler av svensk lønn
Priskrigen i transportbransjen setter svenske lastebilsjåfører på sidelinjen. Utenlandske sjåfører utnyttes til å kjøre for lave priser og svenske speditører ler av svensk sjåførlønn. Se denne svenske dokumentaren om hvordan mennesker fornedres i europeisk transportbransje.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
SE DOKUMENTAREN:
Sveriges televisjon (SVT) har laget en dokumentar om krisen i svensk transportbransje. Reporter Jorun Collin snakker med mange utenlandske lastebilsjåfører i denne «Uppdrag granskning»-dokumentaren.
Det viser seg at sjåførene tjener et beløp tilvarende 6000 til 12.000 svenske kroner per måned før skatt. Mange får betalt per kilometer, noe som er forbudt i EU. De er oppgitt over situasjonen.
Får bare penger til mat
Collinsnakker med en sjåfør som bare får 1300 svenske kroner per måned overført på sin konto av sjefen. Dette er til mat så han og faren, som får tilsvarende beløp til mat, skal holde seg i live for å kjøre inn penger til «sjefen». De har levd 7 måneder på denne måten. De ble opprinnelig lovet et beløp tilvarende 16.000 svenske kroner hver per måned.
Svensk transportnæring må betale avgifter og sosiale goder for sine svenske sjåfører. Dette blir ca. 30.000 kroner med en brutto månedslønn på ca. 24.000 kroner. For sjåfører fra sørøst-Europa er det bare lønnen på 6000 til 12.000 kroner som må betales. Ingen andre avgifter eller goder.
- Samfunnet lukker øynene for den utviklingen vi har. Vi sender svenske sjåfører hjem og erstatter dem med utenlandske sjåfører som bor i bilene. Samfunnet har ikke reagert, og krevd at transportselskapene skal ha sjåfører med rettferdige betingelser, sier Henrik Sternberg, som har doktorgrad i transportlogistikk, til Uppdrag granskning.
Dokumentaren viser også at speditørene gir mindre per kjørte mil enn de sier utad. Det blir avslørt avtaler helt ned i 52 kroner per kjørte mil mellom Schenker i Sverige og et transportselskap. Disse kjører for Schenker fra Sverige til Oslo.
Filippinere utkonkurrerer øst-europeerne
Siste trend er å ansette sjåfører fra Asia, slik transportselskapet Dinotrans gjør. Uppdrag granskning ringer Dinotrans sitt filippinske bemanningsbyrå. De opplyser at deres sjåfører tjener 850 amerikanske dollars per måned. Dermed blir polakker, rumenere og makedonere med bulgarsk pass plutselig dyre.
Et marked med fri flyt av arbeidskraft er i ferd med å gjøre svenske og norske sjåfører på langtransport til en sjelden kuriositet.
Kanskje kan denne dokumentaren være med på at europeiske lovgivere kan få opp øynene for denne sosiale dumpingen rett utenfor norske og svenske stuedører.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as