Iveco Strails gikk til topps i kåringen Årets lastebil.

Her er Årets lastebil 2013

HANNOVER (AT.no): Iveco Stralis Hi-Way er «Truck of the Year 2013».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det ble offentliggjort på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover tirsdag kveld. Nye Stralis ble valgt med til sammen 138 stemmer fra 25 ledende transportfagtidsskrifter som leses av mer enn 700.000 transportinteresserte over hele Europa.

Det var en rørt og jublende glad Iveco-sjef Alfredo Altavilla som mottok prisen fra juryens Gianenrico Griffini.

Gianenrico Griffini overrakte prisen til Iveco-sjef Alfredo Altavilla.

- Det har utrolig stor betydning for selskapet i den situasjonen vi nå er, når vi skal flytte produksjonen til Spania, sa Altavilla.

Utdelingen ble foretatt under en festmiddag med flere hundre representanter fra lastebil, varebil og påbyggerindustrien samt underleverandører. 

Viktig med konkurranse

Oppvarmingen av det store showet ble foretatt av et orkester, før Mathias Wissmann, direktør i den tyske bilindustrien VDA, ønsket velkommen. Han understreket at det er utrolig viktig at bransjen i Europa konkurrerer hardt og blir honorert.

- Det er det som sikrer basisen for europeisk industri, sa han.  

Vårt tidsskrift Anlegg&Transport er representert i den internasjonale juryen ved redaktør Bjørn Eilert Eriksen med testredaktør Halvdan Korsmo som stedfortreder.

Førerhuset i nye Stralis er betydelig oppgradert. I HI-Way er oppbevaringskapasiteten økt med hele 30 liter. Her er det innvendig høyde på to meter og et volum på mer enn 10 m3.

På de neste pallplassene kom Mercedes-Benz Antos med 107 poeng, mens Ford Cargo fra tyrkiske Ford Otosan oppnådde 36 poeng. Også Fuso Canter 4x4 var nominert, men nådde ikke helt opp i konkurransen.

Moderne lastebil

Iveco Stralis utmerker seg særlig med et helt nytt motorprogram for Euro 6. Ivecos søsterselskap Fiat Power Train har utviklet sin egen, patenterte eksosrenseteknologi, HI-eSCR, som gjør at Euro 6-motorene klarer seg helt uten eksosresirkulering, EGR.

Det gir en motorteknologi som ifølge Iveco er enkel, har lite vedlikeholdsbehov, samt har lavt drivstofforbruk.

Facelift for føreren

Førerhytta er proppfull av teknikk, blant annet en touchscreen hvor føreren kan hente frem alle data.

Stralis-førerhuset har fått en betydelig facelift som har gitt mer moderne og aerodynamiske linjer og et helt nytt interiør for å gi sjåføren best mulig forhold for arbeid og hvile.

I tillegg er nye Stralis proppet med de mest moderne elektronikk- og telematikksystem for å gi sjåføren størst mulig sikkerhet og komfort, samt bileieren best mulig driftsøkonomi.

Velger man elektronikk-pakken IVECONNECT, får man et komplett system for betjening av infoinstrument, navigasjon, sjåførassistenter og flåtestyrings-tjenester.

Det finnes to sett funksjoner, IVECONNECT Drive for sjåfører og IVECONNECT Fleet for bilflåte-administratorer. Drive har blant annet navigasjon med spesielle lastebilfunksjoner, en elektronisk kjørestilevaluering som forteller sjåføren hvordan hun eller han kan kjøre mest mulig økonomisk, og sjåfør-support som registrerer typiske tretthets-signaler og sier fra når kjøringen begynner å bli risikofylt.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS