
EU ruller ut helt ny dekkmerking
Senest 1. november må leverandører av dekk til veigående kjøretøy ta i bruk en EU-bestemt dekkmerking som skal brukes på dekk, og alle former for informasjon om dekk. EU har imidlertid ikke tatt høyde for snø- og isdekte veier.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det skal være tre forskjellige merkinger. Den ene gjelder rullemotstand, altså energiforbruk for å få bilen til å flytte seg på veien. Her benytter man samme type merking som på elektriske apparater, altså en skala fra A til G med en fargemerking fra grønt for A til rødt for G (i praksis er F laveste klasse. A angir minst rullemotstand og krever altså mindre energi.
Merking nummer to gjelder grep på våt vei. Her er det også en skala fra A til G med A som best, men uten noen fargeskala. Den tredje merkingen gjelder støy. Den vises ved et dekk og tre lydbølger. En sort bølge er best, tre sorte angir mest støy.
Enkelt for kunden å velge
Ved hjelp av denne merkingen skal det være enkelt for kunden å velge best mulig dekk, noe som selvsagt vil være aktuelt å veie opp mot pris og bruksområde. Et dekk med best mulig merking i alle tre områdene, er uten tvil det beste dekket, men sannsynligvis også det dyreste. Dessuten vil rullemotstand ha størst betydning på motorveier og andre raske veier, mens grep og bremseegenskaper vil telle mer i regionalpreget kjøring.
En standardisert testprosedyre ligger til grunn for dekk-klassifiseringen. EU vil dessuten følge opp med en suksessivt strengere lovgivning som setter krav til dekkenes egenskaper.
Noe begrenset betydning
EU-bestemmelsene er først og fremst tatt frem av miljøhensyn med hovedvekt på å spare drivstoff. Med stadig økende drivstoffpriser, samt et generelt myndighetskrav om å redusere energiforbruk innenfor veitransport, vil kravet om redusert rullemotstand bli stadig viktigere.
Sett med norske øyne har de nye bestemmelsene et par svakheter. Den ene er at veigrepet på våt vei foreløpig ikke er spesifisert når det gjelder lastebildekk. Den andre svakheten er at bestemmelsene bare gjelder halvparten av dekkene vi kjøper. Hverken regummierte dekk eller piggdekk er omfattet. Merkingen skiller heller ikke mellom sommer- og vinterdekk, og det er ingen angivelse for grep på snø og is.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS