
- Kinesiske maskiner er nå like gode
Anleggsmaskiner fra kinesiske produsenter har tatt igjen vestlige merker både hva gjelder teknologisk standard og kvalitet.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Mange av verdens største produsenter av anleggsmaskiner er kinesiske. Navn som Zoomlion, Sany og LiuGong er store, men i vesten har vi sett litt ned på maskinene fra disse produsentene.
Det er det ingen grunn til lenger, ifølge meglerfirmaet CLSA, som har testet en rekke kinesiske produktene, skriver anerkjente The Economist. CLSA spår at kinesiske maskiner ganske raskt vil bli et vanlig syn på anleggsplasser i den vestlige verden også.
Forandringen har skjedd siden den globale finanskrisen for fem år siden. Da var 90 prosent av anleggsmaskinene på kinesiske byggeplasser fra utenlandske produsenter, selv om mange av maskinene var produsert ved fabrikker i Kina.
Men kineserne har spionert og lært raskt.

Først klarte de innen 2011 å ta kontroll over 50 prosent av det hjemlige markedet, selv om de fortsatt manglet tekniske fortrinn som japanske Hitachi eller amerikanske Cat. Men gjennom lave priser tok de kinesiske merkene raskt markedsandeler. Og det hjemlige markedet gikk på steroider, gjennom statlige stimuleringsordninger.
De senere årene har de kinesiske produsentene hentet kompetanse utenifra gjennom oppkjøp eller samarbeid. Sany kjøpte to tyske produsenter, Putzmeister og Intermix, og har et utstrakt samarbeid med østerrikske Palfinger. Zoomlion kjøpte italienske CIFA. LiuGong og Xugong inngikk samarbeid med koreanske Doosan og amerikanske Cummins for å forbedre sine egne dieselmotorer.
Etter hvert som den kinesiske staten har redusert investeringene som pumpet opp det kinesiske markedet, har kinesiske fabrikker slitt med overkapasitet, siden de har vært innstilt på å produsere relativt enkle maskiner for det kinesiske markedet. Dermed måtte de omstille for å produsere for eksport, og kvalitet og teknologi måtte dermed heves.
CLSA har undersøkt maskiner produsert i Kina for Caterpillar, Hitachi, Doosan, samt Sany - i tillegg til japanske Komatsu og Kobelco. Maskinene ble testet hardt i to uker, og effektivitet, slitestyrke og drivstoffeffektivitet ble målt.
Alle de kinesiskproduserte maskinene gjorde det godt, og Sany utkonkurrerte sine koreanske og japanske rivaler. Selv om Cat-maskinene kom best ut i testen, konkluderer CLSA med at det teknologiske gapet mellom de kinesiske maskinene og de utenlandske rivalene nå er «nesten ikke-eksisterende».
Det er ventet at Sany og en håndfull andre kinesiske merker vil lede an i en spissing av den kinesiske produksjonen, der det 60 produsenter vil reduseres til kanskje seks. Og det vil seks produsenter som er fullt utrustet til å konkurrere på det internasjonale markedet. Ikke bare på prise, men også på kvalitet.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
