De elektriske lastebilene er perfekte for bykjernen.

Leverer med elektriske lastebiler

Dachser er den første kunden som får Daimlers elektriske FUSO eCanter lett lastebil.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fra våren 2018 vil logistikkleverandøren bruke to slike lastebiler – en i Berlin, og en i Stuttgart.

- Bilene er en del av vårt storbydistribusjonsprosjekt, og de ekspanderer vårt innovative og bærekraftige konsept for leveranser i byer. I dette prosjektet kombinerer Dachser velprøvde logistikkmodeller med nye ideer for å danne grunnlaget for utvikling av robuste og bærekraftige forretningsmodeller for sluttleveringer i fremtiden, sa Stefan Hohm, Corporate Director for Corporate Solutions, Research & Development i Dachser, på et europeisk pressearrangement i Berlin nylig.

Den lokale avdelingen kan implementere skreddersydde løsninger satt sammen fra en verktøykasse basert på kravene for hver enkelt by. En del av dette arbeidet er å finne den riktige kjøretøykombinasjonen for leveranser i sentrum.

- Vi valgte FUSO eCanter fordi det er den første helelektriske lastebilen som settes i fullskala-produksjon, noe som bidrar til en raskere utvikling av denne typen nyttekjøretøy, sier Hohm.

Leveranser i sentrum

I Berlin og Stuttgart vil de to FUSO eCanter-lastebilene integreres i kjernevirksomheten til Dachser. De skal levere paller med produserte varer enten til mikrolagre eller direkte til kunder. De skal også hente varer og frakte dem til Dachsers avdelinger i Schönefeld og Kornwestheim. - Disse elektriske lastebilene er perfekte for bykjernen, og det er der de kommer til å bli brukt mest, sier Hohm.

Den helelektriske lastebilen har rekkevidde på rundt 100 km og en lastekapasitet på inntil 3,5 tonn, avhengig av design og bruksområde. Det elektriske drivverket består av seks litium-ion-batterier, hver av dem med 420 V og 13,8 kWh.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS