Nytt batteri-system på Volvo FH og FM
Skal gi bedre komfort og mer pålitelig start.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Volvo Trucks innfører et nytt alternativt batterisystem for Volvo FH og Volvo FM som skal gi tilstrekkelig strøm for funksjoner i førerhuset, samtidig som det reduserer risikoen for startproblemer på grunn av utladede batterier.
- Sjåførene kan glede seg over å bruke utstyret i bilen mens den står stille, og samtidig vite at de har nok strøm til deres behov, med minimal risiko for å tømme all kraft fra startbatterier, sier Samuel Nerdal, produktansvarlig for elektrisk og elektronikk hos Volvo Trucks.
To separate batterisett
Det nye batterisystemet har to separate batterisett - ett for å starte motoren og det andre for alt annet elektrisk utstyr i førerhuset. Startbatterienes eneste funksjon er å starte motoren og påvirkes ikke av strømforbruket i resten av bilen.
Alle andre funksjoner, som parkeringsvarmer, parkeringskjøler, kjøleskap, mediesystem og personlig utstyr, inkludert bærbare datamaskiner og mobiltelefoner, drives av et separat gelbatteri.
Ved hjelp av gelteknologi kan den nye batteriløsningen imøtekomme de stadig høyere energibehovene som mange kunder krever. Sammenlignet med konvensjonelle blybatterier, har gelteknologien muligheten til å opprettholde høye konsentrasjoner av energi i lange perioder.
- Disse fordelene er viktige for sjåfører innen langtransport som ofte bor i bilen og som kjører i veldig varme eller kalde klima. Selv på kalde vinternetter kan sjåføren nyte en god natts søvn uten å måtte stå opp og starte motoren for å lade opp batteriene, sier Nerdal.
Redusert miljøpåvirkning
Færre motorstarter betyr også lavere drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.
- En parkert lastebil som går på tomgang bruker omtrent tre liter drivstoff per time. Med vår løsning er det mulig å redusere tomgangstiden og dermed redusere drivstoffkostnadene betydelig, sier Nerdal.
Gelbatterier gir en lengre levetid enn konvensjonelle blybatterier, og tåler flere ladesykluser. Under tøffe brukssykluser, vil gelbatteriene vare minst 10-15 ganger lenger, ifølge Volvo.
- Batterisystemet vårt oppfyller ikke bare dagens høye krav til sikker strømforsyning, det bidrar også til økt kjøretid og lavere driftskostnader. Dette er en løsning som vil gagne mange kunder, sier Nerdal.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?