Sjåfører kan bruke masse strøm uten å måtte engste seg for om lastebilen starter etterpå.

Nytt batteri-system på Volvo FH og FM

Skal gi bedre komfort og mer pålitelig start.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Volvo Trucks innfører et nytt alternativt batterisystem for Volvo FH og Volvo FM som skal gi tilstrekkelig strøm for funksjoner i førerhuset, samtidig som det reduserer risikoen for startproblemer på grunn av utladede batterier.

- Sjåførene kan glede seg over å bruke utstyret i bilen mens den står stille, og samtidig vite at de har nok strøm til deres behov, med minimal risiko for å tømme all kraft fra startbatterier, sier Samuel Nerdal, produktansvarlig for elektrisk og elektronikk hos Volvo Trucks.

To separate batterisett

Det nye batterisystemet har to separate batterisett - ett for å starte motoren og det andre for alt annet elektrisk utstyr i førerhuset. Startbatterienes eneste funksjon er å starte motoren og påvirkes ikke av strømforbruket i resten av bilen.

Det nye systemet har gelbatteri for strømbruk mens lastebilen står parkert og blybatteri for start av motoren.

Alle andre funksjoner, som parkeringsvarmer, parkeringskjøler, kjøleskap, mediesystem og personlig utstyr, inkludert bærbare datamaskiner og mobiltelefoner, drives av et separat gelbatteri.

Ved hjelp av gelteknologi kan den nye batteriløsningen imøtekomme de stadig høyere energibehovene som mange kunder krever. Sammenlignet med konvensjonelle blybatterier, har gelteknologien muligheten til å opprettholde høye konsentrasjoner av energi i lange perioder.

- Disse fordelene er viktige for sjåfører innen langtransport som ofte bor i bilen og som kjører i veldig varme eller kalde klima. Selv på kalde vinternetter kan sjåføren nyte en god natts søvn uten å måtte stå opp og starte motoren for å lade opp batteriene, sier Nerdal.

Redusert miljøpåvirkning

Volvo Trucks nye batterisystem

  • Tilgjengelig som alternativ for Volvo FH og Volvo FM.
    Har to batterisett med separate kretser.
  • Lading gjøres likt som ved konvensjonell batteriløsning via hovedbatteriene, startbatteriene får lading via en egen strømfordelingsenhet i bilen.
  • Elektrisk drevne komfortsystemer og tilbehør får strøm fra 2 stk. 210 Ah gelbatterier.
  • Startbatteriene er  konvensjonelle blybatterier, 800 A CCA.
  • Gelbatterier kan enten installeres i bakenden av rammen og med startbatteriene på venstre side, eller i en kombinert batteriboks med gelbatteriene og startbatteriene på venstre side.

Færre motorstarter betyr også lavere drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.

- En parkert lastebil som går på tomgang bruker omtrent tre liter drivstoff per time. Med vår løsning er det mulig å redusere tomgangstiden og dermed redusere drivstoffkostnadene betydelig, sier Nerdal.

Gelbatterier gir en lengre levetid enn konvensjonelle blybatterier, og tåler flere ladesykluser. Under tøffe brukssykluser, vil gelbatteriene vare minst 10-15 ganger lenger, ifølge Volvo.

- Batterisystemet vårt oppfyller ikke bare dagens høye krav til sikker strømforsyning, det bidrar også til økt kjøretid og lavere driftskostnader. Dette er en løsning som vil gagne mange kunder, sier Nerdal.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS