Eysturoytunnelen som NCC bygger på Færøyene.

Leverer injeksjonsprodukter til NCC-prosjekt

Mapei har inngått en avtale med NCC om totalleveranse av injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler til elleve km undersjøisk tunnel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Avtalen gjelder Eysturoytunnelen mellom Skálafjørður og Tórshavn på Færøyene. Prosjektet leveres av et stadig voksende norsk Underground Technology Team, skriver Mapei i en pressemelding.

- Vi har jobbet lenge med å komme i havn med denne avtalen, og det er utrolig spennende at vi har fått på plass leveransen til en så stor aktør som NCC. Mapei har spesialisert seg på prosjekter som byr på logistikkmessige utfordringer, og byggingen av en undersjøisk tunnel på en øy i Atlanterhavet krever god logistikk, sier Kenneth Gundersen, country manager Mapei Global Underground Technology Team.

Eysturoytunnelen er en undersjøisk tunnel på 11 kilometer. Den skal binde sammen bygdene ved Skálafjørður med hovedstaden Tórshavn. Reiselengden mellom Tórshavn og Runavik/Strendur reduseres fra 55 km til 17 km. En kjøretur som før tok over en time vil dermed ta et drøyt kvarter når tunnelen åpner i 2020. Turen fra Tórshavn til Klaksvík vil bli redusert fra 68 minutter til 36 minutter.

- Eysturoytunnelen er det største veiprosjektet vi er involvert i nå. Vi skal være totalleverandør på injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler. Det siste året har vi bygget opp et stort og kunnskapsrikt team i Norge, blant annet med store leveranser på Follobanen. Vi ruster oss for fremtiden, der vi regner med flere store infrastrukturprosjekter, sier Gundersen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS