Nye Hitachi ZW150-6 hjullaster.

Hitachi ZW150-6

Arvtakeren til Hitachi ZW150-5 er lansert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

ZW150-6 er drevet av en ny Steg IV-kompatibel motor for de samme nivåene som ZW150-5, men med kraftig reduksjon i drivstofforbruk og øvrige driftskostnader, opplyser Hitachi i en pressemelding.

Drivstofforbruket skal være redusert med 19 % i kjøremodus, og med 6 % i lasteoperasjoner sammenlignet med forgjengeren.

ZW150-6 er en «potet» egnet for et bredt spekter av bruksområder, herunder veibyggingsprosjekter og industrisektoren. Hjullasteren kan leveres med tilleggsutstyr for avfallshåndtering og landbruk, for eksempel støvbeskyttelsesskjerm, anti-tette radiatorer, frontrutevern og trykkfiltreringssystem. Dette gir økt beskyttelse for operatøren i støvete omgivelser (avfallshåndtering og riving, eller når man arbeider med kompost).

Tre typer løftearmer - standard, high-lift og parallelløft - gir fleksibilitet. Den parallelle løftearmen gir effektiv håndtering, med mindre vinkelvariasjon av festet. Ideell for pallegaffel. Det gir økt lastkontroll og bedre synlighet enn standard løftearm.

Ved arbeid under snødekte, glatte eller mudrede forhold, gjør trekkreguleringssystemet at man unngår sladd og får lavere slitasje og drivstofforbruk. Dette er spesielt viktig ved lette jobber, som fjerning av snø.

Spesifikasjoner

Motoreffekt: 104 kW (141 hk) (ISO14396)
Driftsvekt: 12.250-12.520 kg
Brytekraft: 81,1-108,5 kN

Maks turtall ved 1 km/t

En annen medvirkende faktor til allsidigheten til ZW150-6, er hydrostatisk overføring. Bestående av en pumpe og to motorer gjør maskinen ifølge Hitachi helt nøyaktige bevegelser ved lave hastigheter.

ZW150-6 har også første hurtigvalg og krypemodus. I kombinasjon tillater de full justering av maksimal kjørehastighet i første gir (1-7 km / t), slik at operatøren kan bruke høyere turtall ved lave hastigheter for maksimal hydraulisk ytelse.

Et annet eksempel på den avanserte teknologien som er integrert i ZW150-6, er motorenes etterbehandlingsenhet. Designet for å redusere utslipp og støynivå, består den av en diesel-oksidasjonskatalysator, urea-blandingsrør, SCR-system (SCR) og lyddempere. SCR-systemet injiserer urea i eksosgass for å redusere nitrogenoksid.

- Dette setter norske kunder pris på

Førermiljøet i Hitachi ZW150-6 er designet for å gjøre arbeidshverdagen trygg og komfortabel for operatøren.

Hytta er «svært oversiktlig, meget godt lydisolert og det er sterk fokus på brukervennlighet». Bakspeilet og sidespeilene, det buede motordekselet og nye posisjoner på avtrekksrør og luftinntak bidrar samtlige til å forbedre oversikten over operatørens omgivelser.

Led-baklyset øker maskinens synlighet, spesielt viktig på uoversiktlige og støvete arbeidsplasser.

For enkel betjening kan den valgfrie løftearmens autonivåer justeres av operatørene via skjermen etter behov. Ride-control funksjonen skal sikre jevn kjøring i alle typer terreng.

For raskt og enkelt daglig vedlikehold har Hitachi ZW150-6 brede åpnings-sidedeksler for bedre tilgang. Luftfilter og ureatank er tilgjengelig fra bakkenivå.

- Vedlikehold, førerkomfort og allsidighet er avgjørende for våre kunder, sier hjullasteransvarlig i Hitachi Construction Machinery (Europe), Vasilis Drougkas.  

- ZW150-6 kan leveres med en rekke spesialdesignede tilvalg og hurtigkoblinger for å optimalisere ytelsen. Dette vet vi at spesielt Nasta og deres norske kunder setter pris på.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS