
Signerer første tunnelkontrakt for Rogfast
Fredag 1. desember skriver Statens vegvesen kontrakt med NCC om å bygge den første tunnelen i Rogfast.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
NCC vant kontrakten i skarp konkurranse med fem andre tilbydere.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen skriver under kontrakten, som har en verdi på drøyt 183 millioner kroner. Han mener første tunnelkontrakt i verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel absolutt er en milepæl.
- Når Rogfast er på plass, blir reisetiden mellom Stavanger og Bergen redusert med ca. 40 minutt. Nå er vi i gang med bygging i det første prosjektet som skal gi en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Det er stort, sier Moe Gustavsen.
Tverrslagstunnel
Tunnelen som skal bygges, er en to km lang såkalt tverrslagstunnel. Den skal brukes til transport av masser mellom hovedløpene i Rogfast - og Arsvågen.
- Når Rogfast er åpen, blir tverrslagstunnelen brukt som ventilasjonssjakt, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.
I anleggsperioden skal massene fra tunnelen transporteres på vei nordover til området ved Knarholmen, der de blir mellomlagret til senere bruk på anlegget.
Byggetid på ett år
Kontrakten er en ett år lang totalentreprisekontrakt. Det betyr at entreprenøren har ansvaret for prosjektering.
- Vi gleder oss til å komme i gang. Går alt etter planen kan den første salva gå av rett over nyttår, sier Espedal.
Kontraktsigneringen skjer hos Statens vegvesen i Bergelandsgården, fredag 1. desember klokka 12:00.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør