NCC skriver kontrakt på sidetunnelen fra Arsvågen.

Signerer første tunnelkontrakt for Rogfast

Fredag 1. desember skriver Statens vegvesen kontrakt med NCC om å bygge den første tunnelen i Rogfast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

NCC vant kontrakten i skarp konkurranse med fem andre tilbydere.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen skriver under kontrakten, som har en verdi på drøyt 183 millioner kroner. Han mener første tunnelkontrakt i verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel absolutt er en milepæl.

- Når Rogfast er på plass, blir reisetiden mellom Stavanger og Bergen redusert med ca. 40 minutt. Nå er vi i gang med bygging i det første prosjektet som skal gi en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Det er stort, sier Moe Gustavsen.

Tverrslagstunnel

Tunnelen som skal bygges, er en to km lang såkalt tverrslagstunnel. Den skal brukes til transport av masser mellom hovedløpene i Rogfast - og Arsvågen.

- Når Rogfast er åpen, blir tverrslagstunnelen brukt som ventilasjonssjakt, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.

I anleggsperioden skal massene fra tunnelen transporteres på vei nordover til området ved Knarholmen, der de blir mellomlagret til senere bruk på anlegget.

Byggetid på ett år

Kontrakten er en ett år lang totalentreprisekontrakt. Det betyr at entreprenøren har ansvaret for prosjektering.

- Vi gleder oss til å komme i gang. Går alt etter planen kan den første salva gå av rett over nyttår, sier Espedal.

Kontraktsigneringen skjer hos Statens vegvesen i Bergelandsgården, fredag 1. desember klokka 12:00.

Powered by Labrador CMS