Dobbelt norsk på ITA Tunneling Awards
På ITA Tunneling Awards i Paris 15. november, var to norske kandidater nominert i to ulike kategorier. Begge gikk til topps!
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mens det ble stang ut for norske kandidater på den årlige prisutdelingskvelden i regi av International Tunneling and Underground Space Association (ITA), ifjor, ble det full jubel på årets prisutdeling som var i Paris.
Tobias Andersson i Skanska Norge ble årets unge «tunneler», mens de veiløse Fjærlandsanleggene til Lemminkäinen gikk til topps i kategorien «årets prosjekt opptil 50 millioner euro».
Veiløse anlegg
Prosjektleder Ola Kvammen mottok prisen for «årets prosjekt opptil 50 millioner euro» på vegne av Lemminkäinen og Fjærlandsanleggene.
Fjærland vannkraftverk ble nominert for driving av tunneler uten veiforbindelse, og med meget strenge miljøkrav. Prosjektet ble nominert for sin innovative måte å løse utfordringer på, og for relativt små inngrep i naturen.
Det eneste området som ble berørt av utbyggingen, var det som skulle brukes til kraftstasjonen. De brukte blant annet en lekter for å få utstyret inn uten å bygge en anleggsvei. Den første salven ble satt av bare fire dager etter at lekteren la til land.
På lekteren hadde de alt de trengte av kontorbrakke, verkstedtelt osv. Det ferdigstilte prosjektet vil ikke bare produsere miljøvennlig energi, men også ha en utforming av selve kraftverkene langs fjorden i Fjærland som «går i ett» med naturen helt nede ved strandlinja.
Ola Kvammen presenterte dette prosjektet på Fjellsprengningskonferansen i 2016, og han var selvfølgelig veldig glad for prisen i Paris et år etter.
- For Lemminkäinen er dette utrolig hyggelig, både lokalt i Norge og for konsernet i Finland. Det viser at vi har gjort noe rett, sier Kvammen.
Han sier det er spesielt gøy å få anerkjennelsen fra fagmiljøet og ITA, og ekstra stas er det at «hans» prosjekt er det første norske prosjektet som stikker av med seieren i ITA Tunneling Awards.
- Kontraktssummen på 200 millioner kroner på Fjærlandsanleggene, er omtrent halvparten av dem vi konkurrerte med. Det var også helt andre type prosjekter. Jeg tror det ble lagt merke til at vi la vekt på innovative og miljøløsninger, sier Kvammen.
- Veldig gøy
Årets unge tunnelmedarbeider Tobias Andersson (34) er svensk, men jobber for Skanska i Norge og har de seneste årene vært tilknyttet Ulriken-tunnelen som Skanska og Strabag har drevet med TBM.
- Det er veldig gøy og utrolig hyggelig. Det var også siste sjanse ettersom grensen for å bli årets unge «tunneler» er 35 år. Jeg vil bare få legge til at det er teamet bak som har gjort det mulig å få denne prisen, sier Andersson.
TBM er blitt hans bane. Han var involvert i den svært trøblete Hallandsås-tunnelen i Sverige som Skanska hadde sammen med franske Vinci. Han begynte som ingeniør, men ble TBM-sjef på prosjektet ganske raskt.
- Hallandsåsen var et tøft prosjekt med dårlig fjell, mye vann og oppsprekking. I et parti på 150-200 meter var det bare leire som vi til slutt fryste ned, men vi kom gjennom til slutt, sier Andersson.
Senere byttet han arbeidsgiver og begynte for LNS da den nord-norske entreprenøren fikk en vannkrafttunnel i Røssåga som skulle drives med TBM. Dette var selve returen for TBM til Norge etter 20 års fravær. Også her var det utfordringer.
- Vi hadde hardt fjell med høy kutterslitasje, og det var spesielt tungt med inndriften i starten. Da vi kom i bedre fjell og fikk opp farten, fikk vi trøbbel med TBM-maskinens hovedlager som vi valgte å bytte. Dette gjorde vi på rekordtid ved å sprenge oss inn bak TBM-maskinen og heise inn det nye lagret og ta ut det gamle. Vi sto på som et team, sier Andersson.
- Slik er det med tunneldriving. Det kommer utfordringer, og man vet ikke alltid hva som kommer. Det gjør jobben bare mer spennende, og man må jobbe flere timer og hardere for å finne løsningene, sier Andersson.
Etter Røssåga og LNS, begynte han på nytt for Skanska, og denne gangen norske Skanska som sammen med Strabag fikk TBM-tunnelen gjennom Ulrikenfjellet i Bergen. Denne jobben har gått veldig bra, gjennomslag var i sommer, og nå er det sprenging av tverrtunneler til det forrige løpet, sikringsarbeid og betongarbeid som gjenstår.
- Hva blir veien videre for din del?
- Nå gjenstår endel arbeid i Bergen, og i mars skal jeg bli pappa for andre gang. Vi får se hva som skjer videre, men jeg må kanskje prioritere familien hjemme i Sverige litt mer, sier Andersson som bor 10 mil nord for Malmø – like ved Hallandsås-tunnelen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?