Gjennomslag og verdensrekord i Ryfast
Gjennomslag med en margin på to cm i bredden og null i høyden.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Torsdag 26. oktober klokken 16.00 ble gjennomslagssalva på riksvei 13 Ryfylketunnelen i Ryfast satt av.
- Vi er godt fornøyde med at vi har fått mange aktører til å samarbeide om et stort og komplisert prosjekt, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord.
Ryfylketunnelen blir med sine 14,5 km lengde og 292 meter under havet den lengste og dypeste undersjøiske veitunnelen i verden. Frem til nå har den 9,5 km lange Tokyo Aqua-tunnelen under Tokyo-bukta i Japan vært den lengste, og Eiksundforbindelsen med sine 287 meter under havet vært den dypeste.
Døgnåpen veiforbindelse
AF Anlegg har kontrakten fra Stavanger-siden, med ca. 6,9 km, mens sveitsiske Marti IAV driver ca. 7,4 km fra Solbakk i Ryfylke. Torsdag 26. oktober var det gjennomslag på det ene løpet med en margin på to cm i bredden og null i høyden.
- Ryfylketunnelen vil med sin døgnåpne veiforbindelse gi store gevinster for næringsliv og andre trafikanter. Reisetiden mellom Ryfylke og Nord-Jæren blir redusert med ca. 30 minutter og man er ikke lenger avhengig av ferjeforbindelse med tidvise avgrensinger i kapasitet, sier Eiterjord.
Ryfylke vil nå inngå i bolig- og arbeidsmarkedet på Nord-Jæren, og tilsvarende får Nord-Jæren lettere tilgang til natur- og reiselivsmuglighetene Ryfylke kan tilby.
53 km tunnel
- Prosjektgjennomføringen har gått bra. Tunneldrivingen startet opp våren 2013 og det har allerede vært gjennomslag i Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen på E39. Disse to tunnelene blir bygget sammen med Ryfast-prosjektet. Totalt blir det bygget ca. 53 km med tunnel, når vi regner med doble tunnelløp og ramper, sier prosjektlederen.
Ryfast ble vedtatt i Stortinget sommeren 2012. Oppstart av forebyggende arbeid skjedde i slutten av 2012. Prosjektet er planlagt ferdigstilt i slutten av 2019. De tre tunnelene blir alle bygget med to løp. Kostnadsrammen er på 10,5 milliarder kroner.
900 arbeidere
- Totalt for alle kontraktene har det på det meste vært ca. 900 arbeidere involvert, og det er lagt ned nær fem millioner arbeidstimer. Prosjektet hadde lenge en god HMS-statistikk, men vi opplevde dessverre en tragisk dødsulykke i mai i år. En svensk arbeider mistet livet da ei skuffe løsnet fra en gravemaskin og falt ned, sier Eiterjord.
Etterarbeidene i tunnelen, samt elektroarbeider er godt i gang og målsettingen er trafikkåpning i slutten av 2019.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?