Allison Transmission lanserer automatkassen xFE for 1000 Series og 2000 Series.

Drivstoffbesparende Allison-girkasser

Allison Transmission lanserer automatkassen xFE for 1000 Series og 2000 Series. Disse gir lavere drivstofforbruk enn Allisons standardmodeller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Til nå har xFE (Extra Fuel Economy) bare vært tilgjengelig for 3000-serien. Nå kommer de mindre girkassene med xFE også, til glede og nytte for dem som har mindre lastebiler.

Den helautomatiske girkassen xFE skal ha sju prosent lavere drivstofforbruk enn standardmodellene, ifølge Allison.

- Bortsett fra våre girkasser for elhydrider, gir xFE-modellene den beste drivstofføkonomien vi har å tilby, sier John Coll, senior vice president for global markedsføring, salg og service i selskapet.

- Målet med utvidelsen av xFE-tilbudet, er å kunne tilby den beste drivstofføkonomien i helautomatiske girkasser også for mindre lastebiler og busser, sier han.

Fuelsense 2.0

xFE-kassene i 1000- og 2000-seriene har samme størrelse og tekniske spesifikasjoner som de nåværende modellene, men har fått en nykonstruert momentomformer og Allisons Fuelsense 2.0-pakke. I lave hastigheter kan omformeren låses automatisk. Dette innebærer lavere turtall, noe som forbedrer drivstofføkonomien.

Samtlige xFE-kasser skal kunne brukes sammen med motorer som går på «alternative» drivstoff.

- Den nye konstruksjonen gir forbedret drivstofføkonomi i start-stopp-situasjoner og et lavere gjennomsnittlig turtall, sier Coll.

Fuelsense 2.0 med Dynactive Shifting ble presentert i mars 2017. Dette er laget med drivstofføkonomi i tankene. En ny programvare gjør at Fuelsense 2.0 ifølge Allison har et uendelig antall kombinasjoner av giringssituasjoner tilgjengelig.

Den «lærer seg selv kontinuerlig å finne den ideelle balansen mellom økonomi og ytelse».

Fuelsense 2.0 finnes i tre versjoner for å gjøre det lettere å tilpasse systemet etter egne behov.

Behagligere og sterkere kjøring

Allisons girkasser benytter kontinuerlig kraftoverføring (Continuous Power Technology) som mykt øker motorens dreiemoment i startøyeblikket og leverer mer krefter til drivhjulene.

Selskapet opplyser at dette gir en forbedret produktivitet, drivstofføkonomi, førerkomfort, sikkerhet og fleksibilitet sammenlignet med manuelle og automatiserte manuelle girkasser.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS