AT.no traff daglig leder i Tatra Norge, Einar Gullesen, ved Gardermoen i Akershus, mens han var på vei norover på E6 mot Hamar i oktober 2017.

Har solgt 18 Tatra-lastebiler i Norge

Tatra Norge AS kjører land og strand rundt med demobiler. AT.no traff daglig leder i Tatra Norge, Einar Gullesen, i forbifarten ved Gardermoen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Gullesen startet importselskapet Tatra Norge i 2013, sammen med Jarl-Tore Johansen. Nå har flere kommet inn på eiersiden, og Gullesen opplyser til AT.no at de nå har solgt 18 Tatra-lastebiler siden starten for litt under fem år siden.

Sammenlignet med dumpere

Halvparten er solgt til Johansen Maskin AS i Korgen i Nordland. Jarl-Tore Johansen er medeier i dette selskapet og det var derfor Tatra Norge i første omgang ble startet. I tillegg til å importere «til eget bruk» selges også Tatra-er til andre entreprenører.

Einar Gullesen i DAF-førerhuset på Tatra-en. Brøyte-armlenet og Allison-girkassa på demobilen han sitter i på bildet er tilvalg. Monitoren fra ryggekameraet (med lyd) er standard for Tatra i Norge.

- Tatra-lastebilene med åttehjulstrekk og uavhengig fjæring på alle hjul gir en helt annen kjøreeffektivitet enn åttehjulstrekkere med stive akslinger. I en sammenligning på et anleggsprosjekt på Helgeland var også våre lastebiler mer effektive til å flytte masser enn rammestyrte dumperne. Selv om dumperne kunne laste 25% mer, kunne Tatra-ene kjøre raskere og flyttet dermed mer masser i løpet av en dag. De er også billigere i innkjøp, bruker mindre drivstoff og kan kjøres på vei, sier Gullesen.

Når lastebilkjøpere kun ser på innkjøpsprisen på en ny lastebil, kommer Tatra Norge dårlig ut: De «nedgraderte militære kjøretøyene» er nemlig dyrere enn andre allhjulsdrevne lastebiler fra mer innarbeidede merker i Norge. Men med kalkulator, praktiske eksempler og demobil i bakhånd, er Gullesen stadig vekk på farten over lange avstander, med utgangspunkt i kontoret i Mo i Rana.

- Totalprisen ved kjøp av Tatra vil bli vesentlig lavere enn ordinære lastebiler i og med at driftskostnadene er vesentlig lavere slik at totalprisen etter tre til fem år blir vesentlig lavere enn andre lastebiler, sier den daglige lederen.

Fem nye demobiler

Slik blir det når man skal drive importbedrift fra Nordland; det blir mange mil på veien med demobil på vei mellom potensielle kunder.

Nå skal det imidlertid bli lettere.

Det ble tid til en liten testrunde i grustaket hos Øynebråten Transport før Gullesen kjørte videre mot Hamar.

- Nå har vi én demobil Norge, men Tatra sender fem demobiler til oss nærmere jul. Disse vil være tilgjengelige i Midt-Norge og på Østlandet. Dette blir biler i forskjellige konfigurasjoner, sier Gullesen.

Tatra er kjent for å ha røffe offroad-dekk. Men de er også tilgjengelige med mer standard hjuloppsett.

- Vi vil dreie fokuset mer over til veibiler, altså med ordinære jul, i Norge, sier Gullesen.

Allison

AT.no treffer Gullesen ved en stopp på Gardermoen, der han tar en liten pause i kjøringen av en ny Tatra Phoenix 8x8 Euro 6 fra demo i Lillesand til demo i Hamar.

Denne lastebilen har Allison-transmisjon og «brøytespaker» i et armlene. Dette er ekstrautstyr. Ryggekameraet med overføring av lyd og bilde er derimot standard ved kjøp at Tatra-lastebil av Tatra Norge.

Tatra-lastebilene har DAF-førerhus og -motor. Det tsjekkiske selskapet startet med bilproduksjon i 1897. Personbilproduksjonen stanset i 1999. Tatra har spisskompetanse på allhjulsdrevne lastebiler, fra 4x4 til 18x18.

Tatra Utleie

I 2016 ble Tatra Utleie AS registrert som et datterselskap av Tatra Norge AS.

- Vi leier ut lastebiler med sjåfør, sier Gullesen.

Selskapet leier ut lastebiler, tilhengere og «andre maskiner og utstyr som er relatert til transportbransjen»

Powered by Labrador CMS