- Avtalen med Consto åpner for at tidligere ansatte i M3 Anlegg AS kan arbeide for Consto AS, fortsetter han.
Pressemelding
Det er sendt ut en felles pressemelding fra Statens vegvesen, DNB Bank ASA og konkursboet etter M3 Anlegg AS.
- Siden konkursen har DNB og bostyrer jobbet iherdig for å finne gode løsninger for å komme raskt i gang med Bypakke Bodø. DNB er svært tilfreds med at avtalen nå er på plass og at arbeidet med Bypakke Bodø kan fortsette, sier banksjef John-Arne Hansen i meldingen.
- Vi er glade for at det så raskt er kommet en avtale også for denne delen av prosjektet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.
Senere ferdig
Med denne avtalen på plass, kan arbeidene på riksveien snart være i gang igjen.
- Vi regner med at anleggsarbeidene fortsetter om kort tid, og at vi i løpet av de nærmeste ukene skal være tilbake til den aktiviteten vi hadde før konkursen, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø.
Consto skal altså videreføre og ferdigstille blant annet områdene Bodøelv, Stormyra og Thallekrysset.
- Det gjenstår mye arbeid, og nå skal vi snakke nærmere med den nye entreprenøren om videre fremdrift i de enkelte kryssene. Anlegget vil bli ferdigstilt litt senere enn opprinnelig plan, men skal likevel stå ferdig før Bodøtunnelen åpner første halvår 2019. Når det gjelder økonomien i prosjektet er prognosene uforandret, sier Bardal.
Stor kontrakt
Consto skal nå fullføre det som var den nest største kontrakten da den ble inngått i 2015. Den inneholder blant annet:
- 2,1 kilometer firefeltsvei fra Bodøelv til Thallekrysset og fra Bodøelv til Gamle Riksvei i Olav V gate
- 1,6 kilometer ny tofeltsvei
- 2,9 kilometer gang- og sykkelvei
- Fem nye kryss og sju rundkjøringer
- Ti bruer på mellom 10 og 80 meter, inkludert underganger for gang- og sykkelveinettet
Arbeid i tunnelen
Tidligere i januar har bostyret meldt at avtalen mellom Veidekke og M3 Anlegg er hevet. M3 Anlegg var underentreprenør for Veidekke på tunnelkontrakten. Nå fullfører Veidekke jobben.
- Arbeidene er allerede i gang igjen inne i tunnelen, og snart vil det altså være synlig aktivitet også på utsiden, sier prosjektleder Odd Inge Bardal.