Her avsløres sjåføren

Forklaringen hans ble ikke trodd. Se video over.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Da AT.no var med Statens vegvesen på kontroll ved E6 Minnesund 11. januar, ble et estisk vogntog plukket ut for en nærmere kontroll.

- Jeg tror det er GPS-sporing

Den erfarne kontrollederen Bjørn Uno Rogneby merker raskt at det er noe galt med Adblue-oppsettet. Han finner frem til noen ledninger som ikke er originale på trekkvogna, og spør sjåføren hva han mener dette er.

- Uh, I guess this is the GPS-tracker, sier sjåføren.

Det tror ikke Rogneby noe på og følger ledningen til han, som antatt, finner en boks for Adblue-manipulering i enden av den.

Sjåføren ble deretter pålagt å kjøre til nærmeste merkeverksted for å sette oppsettet på trekkvogna tilbake til original stand.

43 av 46 var utenlandske

På lastebiler som har fått montert en elektronisk Adblue-manipulator, overstyres lastebilenes originale Adblue-programvare. Den originale programmeringen skal gjøre at bilen går i nødmodus og får lav maks-hastighet når det ikke tilføres Adblue til motoren.

Med manipulatoren installert, kan bilen kjøres med normal motoreffekt og hastighet uten å bruke Adblue. Det blir billigere for selskapet, skader miljøet og gir skjev konkurranse i transportbransjen.

Det er ikke spesielt uvanlig å finne vogntog der det jukses med Adblue. I 2017 ble det avdekket 46 tilfeller av Adblue-manipulering i lastebiler stoppet av Statens vegvesen, utekontroll Romerike. Av disse var 43 registrert i utlandet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS