ZERO LINE: Konseptet på nullutslippsmaskinene til Pon Equipment kalles for Zero Line. Her er første produkt fra Pon, en Cat 323F på 25 tonn som drives av batterier. Foto: Pon

Pon bygger 25-tonner på batteri

BERGER (AT.no) Pon Equipment bygger om en Cat 323F til en elektrisk 25 tonns beltegraver med batteri som energikilde.  Første batterimaskin er allerede solgt til Veidekke og leveres i tredje kvartal.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den norske Caterpillar-forhandleren har i all hemmelighet på 10 måneder utviklet den elektriske gravemaskinen. Prosjektet har vært så hemmelig at Pon har leid et eget verksted der et «spesial-team» har utviklet konseptet.

Dagen før Arctic-åpningen

Nyheten ble presentert hos Pon Equipment på Berger mandag 22. januar, dagen før anleggsbransjen samlet seg på Arctic Entrepreneur på Gardermoen.

- Vi ville bygge en maskin i det største volumet over 20 tonn med batteri som energikilde. Markedet i denne klassen er 300 maskiner i året, og klassen er stor nok til å gjøre en skikkelig jobb på anleggsplassen, sier Pons adm. direktør Erik Sollerud på pressekonferansen.

Maskinen er i omfattende testing, og derfor tok ikke Pon Equipment den fysisk med på standen på Gardermoen, men gjett hva som blir det store samtaleemnet på anleggsfesten Arctic Entrepreneur! Maskinen vil imidlertid vises for publikum på Vei og Anlegg i mai.

SPECIAL-TEAM: Pon Equipment har holdt en lav profil i utviklingen av batterigraveren, men gleder seg stort over å slippe nyheten nå. Pon-teamet fra venstre: Espen Paulseth, Eivind Hafslund, Erik Sollerud, Pål Brandvold og Ole-Petter Holene. Foto: Klaus Eriksen

Omskrevet software

For å kunne utvikle maskinen, har Pon vært avhengig av at Caterpillar har skrevet om software og tilpasset denne for elektrisk drift. Uten denne hjelpen ville veien for Pon vært meget lang å gå. Caterpillar ser med stor spenning på det norske prosjektet, men har vært ærlige på at de ikke kommer med elektriske Caterpillar-maskiner før verdensmarkedet for denne type maskiner er stort nok til å etablere produksjon. I Norge derimot er elektrifiseringen kommet så langt at det for eksempel snakkes om utslippsfrie anleggsplasser i sentrale bystrøk.

- Jeg tror vi i fremste rekke vil se utslippsfrie maskiner på anleggsplasser i byer, og under jord. To tredeler av energiforbruket på tunnelprosjekter er ventilasjon, sier servicedirektør Ole-Petter Holene.

Standard Cat 323F

Utgangspunktet for den nye elektriske gravemaskinen er en Cat 323F. Maskinen er sendt til Norge fra Japan, med omskrevet software. Resten har «spesial-teamet» til Pon gjort. I all hovedsak handler det om å ta ut alt som har med dieseldriften å gjøre, og erstatte dette med elektriske komponenter som motor og lithium-batterier. I tillegg har Pon fjernet deler av motvekten (innmaten). Alt har fått plass under standardskallet på maskinen og ingen ytre monteringer er gjort for elektrifiseringen av maskinen.

Ingen tomgangskjøring

På pressekonferansen ble det ettertrykkelig påpekt at det ikke er gjort noen kompromisser på hverken sikkerhet eller ytelser på den elektriske 323F sammenlignet med en standard 323F. Brytekrefter er som på diesel-323, graveskuffe på 1350 liter er som på standardmaskinen og tilt brukes selvfølgelig også på batteri-Cat’en. Batteriene holder for øvrig mellom fem og syv timer pr. ladning.

Én times ladning, f.eks. i lunsjen, gir én time ekstra driftstid. Viktig å påpeke her er at en elektrisk maskin ikke bruker noe energi når man ikke rører spakene. En dieselmaskin bruker diesel selv om den går på tomgang. Varme til hytta komme fra to kilder: Elektrisk oppvarming, samt at varme hentes ut fra hydraulikksystemet og brukes til oppvarming av hytta.

- Undersøkelser viser at maskiner i størrelsen til 323 er mer enn 50% av tiden såkalt ikke-produktive. Altså at man ikke graver masse og tipper. Dette gjelder maskiner som typisk går i lasting, ikke de som går i rensing av ei grøft langs en vei, sier servicedirektør Ole-Petter Holene.

Batteriet koster

Batterikapasiteten er det store pengespørsmålet. For de såkalte heavy duty-batteriene Pon har valgt å bruke, i all hovedsak på grunn av sikkerheten, er prisen 600 euro pr. kW/time. Ettersom timetelleren slutter å gå idet man slipper spakene på elektriske maskiner, mener Pon at de elektriske maskinene får mye lengre levetid enn dieselmaskinene. 15.000 timer nevnes som et trolig nøkternt tall, og 25.000 timer nevnes som sannsynlig. Grunnen til usikkerheten, er at dette ikke er gjort før. Men tar man «nøkterne» 15.000 elektriske timer, vil dette til sammenligning tilsvare 200.000 liter diesel.

Veidekke først ut

Som nevnt innledningsvis har Veidekke allerede bestilt en batteridrevet 25-tonner fra Pon. Pon har imidlertid «mer enn» 10 Cat 323F, forberedt for elektrisk drift, i bestilling fra Cat-fabrikken i Japan. Disse bygges i tur og orden opp, og er salgsklare fra 3. kvartal i år.

- Dette er dyrt. Det er fremdeles veldig tidlig i prosessen, og prisen på batteriene kan endre seg raskt, men Veidekkes maskin er dyr. Det er vel egentlig det vi kan si om prisen på maskinen nå, sier adm. direktør Erik Sollerud.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS